Hej, ny på forumet men lyssnat på podden ett tag. Jag har sett mer och mer innehåll från olika kreatörer som berör AI-bolagens incestuösa relationer. Jag förstår att majoriteten här i forumet kommer säga att man bara ska sitta lugnt i båten med sina indexfonder. Men jag är ändå nyfiken på att utforska vilka alternativ man har om man skulle vilja hedga sig mot en krasch om en potentiell AI-bubbla spricker.
Jag minns ett avsnitt där RT pratade om Nassim Talebs The Black Swan och om jag inte minns fel så nämndes där någon strategi om att köpa optioner för 4% av innehavet eller något i den stilen. Jag har ganska dålig koll på optioner i nuläget då jag i vanliga fall förknippar de med en stor risk men har inget emot att lära mig mer om det kan gagna mig.
Så till frågan, på vilka sätt kan man bäst hedga sig mot en nedgång om man tror att AI är en bubbla?
Allvädersportfölj som nämnts är bra. Ett annat alternativ är en 70/30 portfölj, dvs om du har 100 % aktier nu så sälj 30 % och sätt på sparkonto/kort räntefond. Så har du tagit hem en vinst men har ändå en stor del kvar i aktier som kan fortsätta med uppåt om det inte blir en nedgång.
Hej, kollade på den tråden som nämndes och det skulle enligt forumet ta över 800 minuter att läsa igenom den. Har koll på grundkonceptet, får ta mig en funderare. Känns nog som att ett optionsalternativ är mer intressant dock.
Om du tror att en tillgång kommer att krascha kan du köpa certifikat som stödjer det scenariot. Om det sedan händer kan du tjäna mycket pengar, eftersom värdet på certifikaten skjuter i höjden. Det borde finnas certifikat att köpa på Nordnet och Avanza som går emot AI-utvecklingen.
Är inte grejen med en bubbla att ingen ser den? alla pratar om AI bubblan just nu. det får det att kännas som att det är många år kvar tills den poppar.
Jag har gått i samma tankar som TS gällande hedge mot AI-bubbla.
Givet de jättehöga värderingarna på bland annat Nvidia är min känsla att åtminstone LF Global Index (som utgör mitt största innehav) också riskerar att tappa ganska mycket i värde om/när bubblan spricker.
En indexfond är ju just en indexfond och kommer väl per automatik innehålla de största bolagen, men det kanske går att minska andelen global index och byta ut mot mer nischade indexfonder? Typ lägga en större del på svenskt index, eller om det går att hitta vettiga/billiga fonder i t.ex någon specifik bransch?
Ett tag sedan jag läste i den tråden, men jag har för mig att första inlägget uppdateras med senaste info / beslut. Börja med att läsa första inlägget och se vad den säger …
En petitess: önskar man köra grundportföljen mer viktat utifrån volatilitet finns också följande rekommenderade procentuella fördelning i allväderstråden:
Ju längre du följer på marknaden, desto mer lär du dig att de som säger så ofta har som mål att manipulera marknaden – alltså få andra att sälja så att de själva kan köpa dipparna. Om du är långsiktig, följ marknadens viktning och tro inte på de, så kommer du att vara lönsam i längden
Jag försöker diversifiera så gott jag kan, för att minska risken från en AI-bubbla, samt minska risken från enskilda regioner/nationer. Jag kör allvädersportfölj och ligger underviktad i USA v.g. aktiedelen.
19,5% aktier i portföljen.
60% av aktierna i DM (Developed Markets).
I DM-delen så kör jag 1/3 S&P 500, 1/3 EURO STOXX 50, samt 1/3 “Asia Pacific”.
Jag är nyfiken på hur andra tänker/agerar v.g. risker kring USA i allmänhet och AI i synnerhet.
Jag vet inte hur det kommer gå i USA - det kan vara en bubbla eller inte. Och OM det är en bubbla kan den brista om en månad eller om tre år. Eller längre.
Med det sagt så vill jag ändå inte ligga enbart i stora bolag i developed markets utan kompletterar med emerging och småbolag. Och en rejäl klick Sverige. Och räntor/ guld/ krypto i min Golden Butterfly.
Så totalt sett ligger jag ganska långt under en global indexfonds exponering mot mag 7.
Det är klart du kan köpa optioner men optioner urholkas i värde med tiden, så om du vill hedga stabilt så kanske du behöver köpa ofta. Och bubblan kanske aldrig brister, eller så brister den om 2 år, eller imorgon. Det var länge sen jag höll på med optioner men jag är nästan säker på att det inte är värt mödan för marknaden “kanske går ner”. Att tajma marknaden är ju alltid svårt.
Korta räntefonder är ett alternativ, de alla är rätt olika så kolla vilken som passar dig, jag själv sitter med typ 10% i korta räntefonder just pga AI-situationen. Bull och bear certifikat brukar inte vara jättebra heller eftersom uppsidan urholkas om det inte är en nedgång likt en slät backe, men så är det ju aldrig.
Buffet sitter på mycket cash. Så kan man ju också göra. Statsskuldsväxlar kan du kolla mer på om du vill men tråkig ränta, dock extremt säkra.
Det handlar mer om att förlora mindre på nedgången än att undvika den helt. Beror på din horisont också, väldigt lång horisont så spelar inte upp och nedgångar speciellt mycket roll i början.
Om man ser optionerna som en försäkring så är det naturligt att det är sannolikt att man förlorar pengar på dem, och då kanske det är värt det ändå för den som annars skulle oroa sig.
Sant, det har du en poäng med. Jag kom nog med en personlig känsla snarare än det faktumet, “jag” skulle inte tycka det var värt det ifall det blev en dyr försäkring.
Men som du säger, alla är ju lika och oroar man sig så kanske man vill ta den risken. Dessutom kanske man tajmar rätt.
Hedge vet jag inte men man kan ju åtminstone se till att man sitter med marknadsvikt via en välkänd ETF. En del nordiska globalfonder överviktar USA markant.
Jag har försökt lösa det med att kombinera med en Europafond. Inte optimalt, men det nästbästa alternativet efter ETFer som jag helst undviker i sparande på kort/medel sikt.
Brukar flytta över mitt månadssparande till ETFer efter viss tid så därför har jag detta upplägg.
Förslag på hur man bäst kan gradera sina investeringar via ITP1 (SPP) mot en AI-bubbla? Funderar på investera en del i råvaror som guld, men hittar inga vettiga alternativ.. Finns det hos andra mäklare som kan väljas via ITP1?