Det skrivs mycket om den förändrade omvärlden och Sveriges försämrade roll och ekonomi. Jag undrar om inte JAS-planet kan ses som en illustration av vad som hänt och händer. Jag är ingen expert på det här ämnet så feedback är välkommen.
JAS-planet var sin tids stora industriprojekt och samlade Sveriges främsta företag och utvecklare inom olika områden. Produkten är omvittnat bra och är fortfarande gångbar men ändå verkar väldigt få vilja ha den. Jag uppfattar att det inte främst är produkten i sig som brister utan att det som mer hänt är att omvärlden förändrats.
Jag uppfattar att omvärlden idag verkar orolig för att vi ska få ”fler JAS-plan” inom olika områden. Svenska företag tar fram innovativa och bra produkter men blir bortvalda av geopolitiska eller andra skäl, inte för att produkterna i sig är dåliga.
Om gruppen är överens om att det gruppen producerar är bra men ingen utanför gruppen vill ha det, är det då verkligen bra?
Sen är kanske som sagt inte just Gripen det bästa exemplet eftersom försäljning av militärmateriel är vädligt speciellt och produktens objektiva egenskaper kan ha ett ganska lågt värde.
F-16 är sämst för Ukraina, de vill ha Gripen, garanterat.
Nu kan vi ju inte leverera för att vi inte är i NATO.
Kommer det gå bra efter? Producerar Sverige JAS-plan nu?
Så som jag förstår det utvecklades Gripen för precis den sits Sverige haft eller kunnat ha, litet land som måste kunna utföra gerillakrigföring. Då passar Gripen perfekt för den kan använda motorvägar som landningsbana och kräver endast ett fåtal värnpliktiga för att ta hand om planet. Hur många länder skulle behöva något sånt? F-16 behöver alldeles för många tekniker - och flygplatser.
Jag tror att situationen med små neutrala länder med ”överstora” flygvapen som ska försvara sig mot en militärt överlägsen granne var ganska specifik för Sverige och kalla kriget. Det är inte det scenario som de flesta länder sannolikt planerar för idag.
Lite krasst verkar de länder som valt Gripen främst ha valt en tekniskt kompetent lösning till budgetmässigt bra pris. De som velat ”satsa på riktigt” har valt amerikanska alternativ.
Jag vet inte om det minskade intresset för vad vi i Sverige gör behöver liknas med JAS-projektet. Men jag instämmer att efter 12 år av tillväxt och billigt investerbart kapital så känns det lite som att det finns en del riktigt bra företag, idéer och visioner som numera inte genomförs för att vi ligger i ett lite bortglömt hörn av världen. Det kan jag tycka är synd.
Jag hoppas och tror att vi under närmaste 1-2 åren tar oss igenom krig, lågkonjunktur, hög inflation och höga räntor så att vi återigen kan se nya stora idéer realiseras inom IT, elektrifiering, miljö och innovation och därmed bli relevant för övriga världen igen.
Det får kanske större effekt på ett bakslag att skicka JAS.
NATO har snart tömt sina lager med gamla vapen som ska ersättas med nya 10 ggr dyrare.
Att skicka vapen till krigsförande länder gör att vi närmar oss gränsen när det är legalt att slå ut dessa leveranser.
Se på Estonia som var civilt fartyg men fraktade militär utrustning. Då räknas det som militär farkost och risken att sänkas är stor bevisligen.
Angående Ericsson så består dagens krig till 80% av information.
Ericsson har kontroll på internet/kablar i hela världen och avlyssning är lönsamt.
Jag är inte riktigt med på bilden här. Att det skulle vara “slut på vapen” köper jag inte heller. Däremot är behoven specifika och lagren mindre än de borde vara. Det är dock inte främst en kostnadsfråga. Om någon skulle påstå det skulle jag ifrågasätta motiven. Om man har greppat vad det här kriget handlar om så blir det logiskt att kostnaderna spelar mindre roll.
Att blanda politik på en världsscen kryddat med ekonomiska intressen är knappast bevis för någon illusion. Tråden kommer bara handla om Ukraina till slut, känns väldigt tunt och onödigt.
Jag är otroligt stolt över att ha både SAAB och Ericsson som svenska bolag, ett tungt industriföretag och ett tungt teknikföretag. Att lilla Sverige kan ligga i framkant på så många områden gör oss mindre sårbara i den värld vi nu tvingas leva i. Ericsson är enskilt största leverantören av 5G nät världen över, vi har positionen som Microsoft hade för 20 år sedan. Att vi lyckas sälja och hyra ut Gripen även till NATO länder är ju rätt stort.