Aktier i vapenindustrin

Hej , jag har försökt hitta en bra aktie i vapenindustrin som borde gå bra nu. Har någon tips?

2 gillningar

Rheinmetall har gått +122 % i år…

3 gillningar

Jag har själv köpt VanEck Defense UCITS ETF

För att få med vapenindustri i min portfölj

2 gillningar

Hos Avanza finns det tre olika ETF. Om man köper aktier kräver det en del bevakning, du kan ju råka välja fel. En ETF ger en mix av företag enligt ett index. Jag har alla dessa tre hos Avanza, men utvecklingen har varit likvärdig. (Kanske en detalj, men man vågar nog inte använda benämning vapen, utan anger dessa ETF som försvar).

2 gillningar

Det finns ett flertal bra försvarsaktier. Alla utav dem har gått riktigt bra senaste veckorna. En aktie som inte riktigt klassats som en försvarsaktie ännu men lär bli ändring på snart är RanLos.
Börvärde på endast 28m och låg freefloat.
Finns massvis med bra information på deras discord, kan varmt rekommenderas

Annars på www.ranlos.com

Tror att detta börsvärdet har god potential att gå mer än x10 upp härifrån inom nått år.

Enskilda aktier tycker jag är vanskeligt. Då behöver du vara insatt i vad de producerar och vilken typ av försvarsförmåga marknaden/länder efterfrågar.

Själv har jag några försvars-ETFer. Mitt senaste tillskott är en ETF som fokuserar på europeiskt försvarsindustri. Med tanke på nuvarande tulldiskussioner och det stora EU-lånet som förväntas släppas just för för EUs försvar + diskussion om att det ska krävas att investeringen sker inom EU så tror jag att den kan vara ett bra tillskott. Den är purfärsk (släpptes i veckan).

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/statement_25_673

5 gillningar

Vilka tre ETF-er är det?

Sök på etf listan försvarsindustri

Hanetf future of defence
Vaneck defence
Global X defence tech

De följer nog olika index så innehållet skiljer. Jag har alla tre, men utvecklingen har varit likartad, hittills i år cirka 20 procent.

2 gillningar

Jag med. Det är för närvarande det enda positiva i mina portföljer.

1 gillning

Det låter riktigt bra. Tack.

Jag tror stenhårt på Renk Group från Tyskland, kolla in den aktien.

3 gillningar

Det är ofta rätt mycket USA i de där fonderna. Jag har en del Finserve Global Security plus, sen ett år, en skvätt SAAB. Kollar nu på den nya etf:en Wisdom Tree Europe Defence som är bara Europa. Har dock inte kommit till skott än. Är det någon som har den redan?

Edit; jag dumstrut missade att det var den du länkade… SORRY

2 gillningar

Det är inte för sent att köpa in sig nu då? Eftersom de redan har gått upp så himla mycket menar jag, hur mycket uppsida kan man tänka att det finns kvar?

Så spännande att den är alldeles ny! Kan det göra att den är extra “prisvärd” eftersom den inte kan ha hunnit gå upp så mycket än…?

1 gillning

Om du vill ha bara europeiska försvar köp den:

Om du vill ha globalla, kör den:

2 gillningar

Utveckla gärna varför detta är en bra investering. Tre år av krig. Vem mer vaknar upp imorgon och tänker att “nu är det dags”?

Man kan gisa det kommer efter EUs plan at investera 800 miljader EUR i försvarindustrin. Det gynnar de europeiska fösvaraktier, som WisdomTree Europe Defence UCITS ETF har som innehav:

1 gillning

Om det är sent eller ej kan man aldrig veta. Om planerna för att bygga ut Europas försvar verkställs kommer dessa industrier att gå bra. Men allt kan ju ändras så vi vet inte. Vilket som bör man vara försiktig och se detta som komplement till större investeringar i indexfonder eller investmentbolag.

1 gillning

Det är nog försent att köpa in sig nu.

Att man ska satsa på försvaret är redan inprisat i kurserna.

Om det forsätter rusa eller tvärtemot rasa härifrån vet ingen, det är spekulation.

2 gillningar

Det tror jag att du har helt rätt i faktiskt!