Ena passiv indexfond och andra aktivt förvaltad. Tänkte att det kanske är fler som är intresserade med tanke på hur populär deras globala indexfond är.
Mer hos Placera;
Ena passiv indexfond och andra aktivt förvaltad. Tänkte att det kanske är fler som är intresserade med tanke på hur populär deras globala indexfond är.
Mer hos Placera;
Bra.
Då kan alla småsparare investera synkront i en bred fond bestående av alla övervärderade försvarsbolag 3 år försent.
Så du tror inte på en fortsatt positiv utveckling för försvarsfonderna? Vad ser du talar emot?
Privatsparare går ofta in i branschfonder när uppgången i branchen redan skett.
In fact, we find that the performance of specialized ETFs is disappointing in terms of both raw and risk-adjusted returns. A portfolio of all specialized ETFs achieves risk-adjusted returns of −3.1% per year, after fees. This underper- formance is due mostly to recently launched specialized ETFs, which grossly underperform: about −6% annually in the first five years after inception. In comparison, the performance of broad-based ETFs is slightly negative, though statistically indistinguishable from zero. The underperformance of specialized ETFs is not explained by their higher fees, as it persists in terms of gross returns. The absolute size of the underperformance of specialized ETFs is nonnegligible in dollar terms given that the assets in these funds are sizeable—about $460 billion at the end of our sample. Figure 2 illustrates this result.
– https://www.nber.org/system/files/working_papers/w28369/w28369.pdf
Vad talar för övervärdering?
Jag ser framför mig ett Europa som rustat ner i 30 år till en sjuklig nivå, behöver möta faktiskt och bestående hot från Ryssland, ser ut att delvis förlora försvarsgaranten man haft i 70+ år samt ser ett slagfält förändrat i grunden där det finns mycket utrymme för innovationer.
En bred bransch-indexfond torde väl vara en tämligen bra investering för lekhinken trots att vi sett en uppgång senaste 6-12 månaderna?
Jag var självklart lite raljant.
Det mest troliga är väl att aktierna är rätt värderade av marknaden, och att försvarsaktier alltså inte kommer ge högre avkastning än någon annan sektor. Och då tar man ju bara en onödig risk som köper en sektor istället för en fond som äger alla sektorer.
Försvarsaktier har gått som tåget sedan februari 2022. I min betyder det att man inte är
6-12 månader sen på bollen som köper denna fond, utan 3 år och 1 månad sen.
Att köpa försvarsaktier nu och tro att man sett och förstått något som inte alla andra på marknaden förstått och prisat in är lite förmätet.
Du besvarar frågan själv:
Tror du att du är den enda person som kommit fram till detta? Dessa förväntningar är rimligtvis inprisade vid det här laget.
Jag tror inte alls det är inprisat fullt ut för det är så mycket som är oklart och så många som lever i förnekelse fortfarande kring vidden av det hela. Men, den som lever får se.
Ja jo, att alla andra vet vad som sker har jag väl inte påstått något om?
Jag tror inte det är inprisat vidden av det hela eller att det finns så pass mycket plats för innovationer. Se bara på Ukraina och hur de nästan på månadsbasis kommer med något nytt. Allt från akustisk varningssystem för drönare/robotar via mobilnätet till nya användningsområden för drönare och motmedel. Det händer nya saker hela, hela tiden som markant förändrar vad som sker på fältet. Inte heller är allt klart med vilken omfattning Europa behöver rusta upp samt med vad eller hur det transatlantiska samarbetet de facto kommer se ut.
Jag är inte heller direkt nu på tåget då jag haft Finserve Global Security i ca 2,5 år nu.
Till flera skribenter:
Släpp attityden - jag har inte sagt att detta är THE SHIT som INGEN hört talas om innan. Jag tipsade om två kommande försvarsfonder.
Jag har absolut inte haft några tankar om att detta skulle bara något man blir rik på utan min ingång är att jag själv har lite av detta i min lekhink där jag tror mig få avkastning kring global indexfond eller lite mer. Svaren jag får är lite som om att jag skulle sälja inte att köpa Bitcoin som once in a lifetime-investering som man kommer få avkastning på 1000 % sett från dagens nivå.
Lägg till 9000 miljarder i nya försvarsfonden som EU planerar.
Gillar även att de verkar inrikta sig på europeisk försvarsindustri, detta då man fattat ett principbeslut att framgent även stötta varandras industrier = merparten av dessa miljarder skal konsumeras i Europa plus att tidigare beställningar från icke-europeiska bolag flyttas till Europa.
Det saknas fortfarande kapacitet att leverera allt detta, så det är expansiva år den här industrin har framför sig.
Men det betyder förmodligen inte att det blir en perfekt linjär uppgång.
Precis! Lite av detta jag inkluderar i vad som räknas som oklart i nuläget.
Frågan är om man ska dumpa Finserve och helt fokusera på Wisdom Tree. Hur tänker ni? Finserve är bredare men har också mycket i USA. Wisdom tree är en ren Europafond.
Själv sitter jag tung i amerikanska försvarsbolag.
Det är trevligare att tjäna rejäla pengar här och nu på EU:s upprustning än att gå och vänta och hoppas på att europeiska bolag som SAAB och Mildef ska prestera på sista raden i framtiden.
Just nu är ordet, finns risk att det kan ändras
Finns många frågor kring pålitlighet hos amerikanska försvarsbolag relaterat till Trumps utspel och agerande. Tex funderar Portugal på att avbryta planerna på F-35 och Danmark funderar nog en del på hur man ska agera i ljuset av utspel kring Grönland samt att det finns känd kill-switch.
Vidare vilka är det ffa som ska rusta upp? Europa.
Vilka anpassar sig och premierar troligtvis egna företag på samma sätt som USA nu mer uttalat gör? Europa.
Ska man spekulera och avgränsa mer än en global branschfond hade jag utan tvekan valt europeiska alternativ framför amerikanska för det finns betydligt mer chans för högre avkastning.
Samtidigt ska man komma ihåg att det finns chans att Trump blir kastrerad efter mellanårsvalet 2026 och amerikanska försvarsbolag kan kanske lappa ihop lite av den enorma skada Trump redan gjort.
Gällande sälja Finserve kan det finnas fler anledningar, tex skyhög avgift. Har man mer än 50.000 kr hos Nordnet och Avanza kan kan inte använda deras avdrag. Jag har mindre än 50.000 kr hos Nordnet och därför inget jag brytt mig om. Men låt oss säga att DNB fortsätter med lägre avgifter här som med en del andra fonder kan det vara ett klokt val att skippa Finserve till förmån för DNBs passiva.
Mitt intryck är att de amerikanska försvarsbolagen skär guld med täljkniv och européer köper alla vapen de kan få tag på eftersom att det råder akut brist. Det rullar in ordrar hela tiden och ingen vill vara det land som är utan vapen.
Och när man beställer så är det väl saker som ska leveras säkert 10 år framåt i tiden.
Trump ska dessutom skapa en ”golden dome” över USA och satsa en massa på försvar med.
Vidare, sade analytikerna på Dagens industri senast i veckan att de trodde lösningen på Trumps tullkrig med EU kommer att bli att EU storköper vapen av USA för att skapa handelsbalans och slippa tullar på europeiska varor.
Kort sagt jag är inte oroad för amerikanska försvarsbolag, det är dom som leverar vapen nu när det behövs och beställs.
Skulle däremot vara oroad om jag köpt försvarsbolag som svenska Mildef där insiders säljer för att aktien rusat för mycket, eller SAAB som har en historik att inte lyckas omvandla beställningar till vinst. Man får hoppas att Wallenbergarna styr upp det där.
Var inte senaste budet att Pentagon skulle skära ned på budgeten med 8 %?