DNB startar två nya försvarsfonder

Skulle vilja höra varför du hängt upp dig på
Mildef och SAAB? Du vet om att det finns fler europeiska försvarsföretag än dessa va? Försvarsföretag som har bredare produktutbud dessutom.

1 gillning

8% under en femårsperiod, alltså 1,6% om året. Och det är ju Europa som USA inte längre vill skydda och som nu måste beställa eget.

Orderboken för mitt största amerikanska försvarsinnehav ökade 19% year on year, samtidigt som bolaget annullerade 10 % av aktierna genom återköp.

Européerna skjutsar in amerikanska vapen i Ukraina och beställer nya.

Så jag är inte orolig. :wink:

Det är bara de jag hört analytiker prata om och som jag tog som exempel. Vi får se hur det går för de andra !

Nej, det som rapporterades var 8 % per år under fem år. Oklart dock om det innebär ytterligare nedskärningar varje år eller om det helt enkelt är 8 % från den planerade årsbudgeten.

Sen verkar det ju även lite oklart om det här är rena nedskärningar eller omprioriteringar.

1 gillning

Tack för förtydligandet !

Tur att det stod att neddragningarna inte skulle inkludera missilförsvar som jag är investerad i :sweat_smile:

Finns ju nyss startade WisdomTree Europe Defence UCITS ETF - EUR Acc
for den nyfikna också:

Borde inte Europa ligga då på samma nivå som USA gjorde för 20år sen, dvs det finns möjlighet för en rejäl uppsida här?

Det finns inget som heter Amundi Europe defence vad jag ser.

Den måste heta något annat?

Edit; jag skulle ha klickat på länken kanske … :joy:

2 gillningar

All potentiell uppsida ska redan vara inprisat i aktiekurserna.

Däremot kan jag se en poäng i att köpa denna fond om ens vanliga fonder uteslutit försvarsbolag med ett ESG-filter. Då innebär ju denna fond en ökad diversifiering.

1 gillning

Det var jag som pratade i nattmössan. Sorry. Menade Wisdomtree :smiley:

Inlägg flyttat / Mod

Snart dyker fonden DNB European Defence-fond upp som ny fond från Norskarna. En aktivt förvaltad fond.

Är det nån som har kollat in närmare?
De håller en livesändning just nu om den.

Vad tror ni om den?

Vissa tror att försvarsindustrin är maxat, jag tror att det knappt har börjat (iallafall sålänge Ryssland, Kina, Nordkorea ser ut som det gör idag, samt att Trump inte längre vill hjälpa till i samma utsträckning som innan.

Vad tror ni?

Tittar på 2 ytterligare alternativ:

• wisdomtree europe defence ucits etf
    Verkar ha en snävare portfölj mot enbart europa

• hanetf future of european defence
    Något bredare portfölj med andra typer av bolag inom försvarsindustrin

Så här tre månader senare har en av de redan inprisade fonderna (Finserve) som det var för sent att investera i gått upp nästan 19 % i alla fall.

3 gillningar

Ja om någon vetat det på förhand, så hade man väl belånat huset till taknocken och lånat pengar av släkt och vänner för att få två årsavkastningar på 3 månader.

Grattis till dem som gjort snabba pengar!

Själv tjänade jag 11 % på amerikanskt försvar, och 34 % på SAAB samma tidsperiod :slight_smile:

Ah då missuppfattade jag nog bara dig. Fick uppfattningen att du var tvärsäker på din sak att det redan var för sent då det inte fanns något direkt utrymme för fortsatta ökningar.

Kina har stor marknadsdominans inom raffinering och produktion av många sällsynta jordartsmetaller, vilka används mycket inom elektronik och försvar. Det verkar som om de nyligen begränsat export kraftigt av dessa, speciellt för militära ändamål. Undrar hur detta, om det fortsätter, kan komma att påverka lönsamheten och tillväxten inom den europeiska och amerikanska försvarsindustrin. Är detta något att oroa sig för?

Jag gissar på att banker, förvaltare mm startar branchfonder för att sälja av på toppen utan att dumpa priser allt för mycket…

1 gillning

5% av BNP motsvarar över 20% av statens budget. Troligen ännu mer för andra länder.

Så försvaret har helt plötsligt blivit allas länders största budgetpost utan parlamentarisk omröstning. Jo tjena. Inprisat sa Bill.

Det kan inte hända och därför kommer det inte hända.

Samtidigt som vi försvarar gränsen mot ryssen står gränserna vidöppna för människor som värnar demokrati, kvinnors och HBTQ-rättigheter.

Ack ack.

1 gillning

Bara om man glömmer bort att räkna med kommuner och landsting. Annars finns det ett gäng större budgetposter, där “socialt skydd” (alltså bidrag?) är den största, på runt 38% av utgifterna: Offentliga sektorns utgifter

1 gillning