Lite förvånad att så många här pratar om breda, globala fonder.
Själv har jag säkert 40 % viktat mot försvarsindustrin, resten brett både vad gäller geografi och branscher.
Lite förvånad att så många här pratar om breda, globala fonder.
Själv har jag säkert 40 % viktat mot försvarsindustrin, resten brett både vad gäller geografi och branscher.
Vad är frågan? Vad ska diskuteras?
Det låter sådär om du frågar mig.
Att vikta 40% mot en enskild sektor är gambling, oavsett om det är vindkraft, banker eller försvarsbolag.
Förvånad att du bara viktar 40%. 100% är det enda rätta. När det kommer till försvar ska man gå 100% helt klart alltså.
känns det inte som att tåget lite grann har gått om man funderar på att vikta över till försvarsfonder nu?
personligen har jag exakt samma fördelning som innan tullkaoset och alla utspel började, marknadsviktad portfölj med global index, småbolag, tillväxtmarknader, investmentbolag. Ser ingen anledning att ändra nånting på 25-30 års sparhorisont.
Bara 100? Lite hävstång behövs med, så 130% är lagom!
(Obs ironi)
40% i en enskild sektor skulle jag inte rekommendera någon. För hög risk.
ok, låter risky. Ska man ha en enskild sektor då skulle jag satsa på begravning eller skattejurister. Safe bet!
Nothing is certain except death and taxes.
Jag gick in i försvarsaktier och fonder redan i höstas.
Nöjd med resultatet.
Som du ser på kommentarerna du får råkade du utmana RT-doktrinen med din trådstart; allt som avviker från globalt index är en styggelse och ett djävulens påfund.
Själv håller jag på dig. Jag står inte ut med USA:s administration och sålde av 90% av global i feb/mars, gick in i två försvarsfonder och ligger med mycket likvider.
Nysparandet som just nu ligger på för mig rekordnivåer går till
Globalindex (SPYI) 40%
Globalindex -USA (EXUS) 40%
Europeisk försvarsindustri (Wisdom Tree ETF) 20%
Så får vi se. Men hittills har jag, sen jag började vara aktiv i början av 2024, sopat banan med globalindex. Mycket beroende på att jag började med 50% guld. Just nu är andelen nog över 60%…
Sålde av mina stora innehav i USA-aktier/fonder (inkl globalfonder), redan nov-jan, ligger nu med ca 10 USA enlig Avanzas analysverktyg.
Stor övervikt på Sverige, största innehav just nu är Saab.
Kan du skriva vad du har valt ?
Saab, Rheinmetall, Mildef, Renk, Astor, Kongsberg, Clavister, Kitron, Clyde space, Hensoldt, Leonardo, Thales, MTU Aero, Finserve Global Security, wisdom Tree European Defence, HANetf Defence, Vaneck Defence, Global X defence
Finns ju en bra ETF. Tipsats om tidigare i forumet. Rheinmetall kostar ju 20k st.
WisdomTree Europe Defence UCITS ETF - EUR Acc
Vad tänker ni om DNB European Defence S?
Jag tänker att det är väldigt konstigt att köpa en försvarsfond som bara har europeiska aktier.
Palantir, Lockheed Martin, RTX Corp mfl, världsledare inom försvar missar man ju helt då.
Tänket bakom det är politiskt. Med ett allt mer auktoritärt USA behöver Europa stå på egna ben och skala upp kraftigt. Det går eventuellt inte att lita på USA framöver som partner och då skapas behov och utrymme för europeisk industri. Vem vill beställa grejer från ett land som plötsligt lägger in veto mot hur materielen får användas?
Tillägg: jag ser att Finserve Global Security nu kraftigt minskat sin andel i USA, från 50% när jag gick in till dryga 30 nu…
Det är ju redan inprisat i aktiekurserna.
Därför SAAb handlas till p/e 55 och Lockheed Martin till p/e 20.
Och likväl är man plus 60% på försvarsaktierna sen folk sade att allt var inprisat och för sent.
Jag ligger 135% plus på amerikanska försvarsbolag.
Vad har det med något att göra?
Börsen är framåtblickande, det man vet är redan inprisat i kurserna.
Jag pratar om senaste månaderna. Vilka amerikanska försvarsbolag har det gått bra för i år förutom Palantir?
Palantir är ju ett särfall i det iom att det är mjukvarubolag. Produkten är inte den bästa heller men bra säljare och korkade politiker ger bra cash.