Försvarsaktier - Dags att sälja?

Nu när Trumpen fixat fred på jorden går försvarsaktierna ner….

Vad säger ni? Dags att sälja?

3 gillningar

Behåller. Upprustningen i Europa har knappt startat.

Har ett mindre belopp investerat i HANetf Future of European Defence UCITS ETF

7 gillningar

Vi har fortfarande krig i Europa och konflikter i Asien, Afrika, Sydamerika och Nordamerika.

Sen har området kring Israel varit i konflikt eller i krig senaste 2-3 tusen åren.

Så vem vet?

Det är därför enskilda aktier och nischade marknader är extra svårt, för ingen har en fungerande spåkula.

Håller i mina ett tag till.

Det sas att allt var inprisat när jag började för 1,5 år sen, över 50% upp sen dess och jag tror det kommer fortsätta ett tag till.

Tror inte det dugg på vapenvilan och alla övriga områden kvarstår ju.

5 gillningar

Trumpetens fredsmäklande mellan Alabama och Hogwartz, He-Man och Grayskull, Indien och de-inte-så-trevliga-personerna-sidan-om med flera kommer ju garanterat ha en reell effekt på försvarsaktier. När alla dessa lagt ner stridsyxan blir det fred på jorden i tre livstider och Trumpeten bör få Nobels fredspris 10 år i sträck.

Skämt åsido: inget har förändrats öht. Europeiska länder måste fortsatt massivt rusta upp för hotet Ryssland utgör på kort sikt och Kina samt USA utgör på lång sikt. Ingen av de konflikter Trump tar på sig äran för att ha löst har inte varit drivande när det gäller försvarsindustrin. Enda jag kan tänka mig är Israel/Palestina men där har Israel mig veterligen en stark egen försvarsindustri som inte brukar ingå i diverse försvarsfonder. Jag behåller mina fonder.

1 gillning

Jag tror att väst underskattar sannolikheten för en konflikt i någon form i Baltikum, även fast en del NATO-länder har börjat planera för ett sådant scenario. Får väl se helt enkelt.

1 gillning

Är Putin informerad om den eviga freden ?

7 gillningar

Jag tänkte jag skulle vänta ett tag till med att sälja min enda enskilda (försvars-) aktie. Den kanske har chans att gå ned lite till, tänker jag. :rofl:

Inte ens SEB:s rek i dag verkar ha hjälpt upp kursen. Ett riktigt bojsänke. Jag kör nog passiv indexinvestering framöver, istället för att satsa på enskilda aktier.

2 gillningar

Det eventuellt Trump har fixat är ett tillfälligt eldupphör mellan Gaza och Israel. Det är så klart fantastiskt ifall en dement virrpanna med svår narcissism skapat permanent fred i en region som haft konflikt i decennier - men tyvärr är det nog lite för bra för att vara sant.

3 gillningar

Ja enskilda aktier är väl sällan klokt oavsett förutsatt att man inte har lite insiderinfo som t.ex. en del hade kring Mildef innan aktien rusade. Nej, fonder är väl det bästa att satsa på om något.

1 gillning

Kan också minnas med vilken säkerhet folk sa att allt var inprisat redan för 1,5 år sedan trots att upprustningen knappt ens hade börjat komma in i beställningsfasen. Mitt innehav i form av Finserve Global Security är upp över 100 % sedan dess. Sen vore det väl osannolikt med samma utveckling framåt.

Ett alternativ är även Finserve Global Security om du handlar via Avanza/Nordnet och har under 50.000 kr hos dem då du får tillbaka den förhållandevis dyra avgiften.

Hitintills är det mest snack om upprustning och 5% .

Det har aviserats en massa beställningar, köb,köb,köb.

Och visst läggs det handpenning , annara hamnar man långt bak i kön.

Men de stora utgifterna (och intäkterna) för bolagen ligger framför oss.

1 gillning

Jag antar att man underskattar hur många som faktiskt köper in sig väldigt sent i en trend. För någon insatt verkar försvarsaktier som något man helst borde ha köpt när Putin mobiliserade vid gränsen innan kriget ens hade börjat.

Jag tror mer på att folk inte inser vilken låg nivå Europas försvar börjar från, vilket enormt arbete som ligger framför, att man inte kan lita på USAs försvarsindustri längre samt det faktum att det moderna kriget förändrats i grunden på grund av bland annat drönare.

Har väldigt svårt att tro att det enbart handlar om att folk köpt in sig sent i en trend. Lite som att säga tillverknings- och byggindustrin i Sverige efter andra världskriget var en trend trots att Sverige var i princip enda landet i Europa vars industri var opåverkad.

Ja. Putin har fått information att försvar av Sverige är ett ‘särintresse’, så vi behöver inte oroa oss.

2 gillningar

Med ojämna mellanrum önskar jag höra Reinfeldts syn på det idag samt hur han förhåller sig till detta påstående.

1 gillning

Du missförstår vad inprisat innebär. Inprisat innebär bara att sannolikhetsviktat var förväntan på framtiden inprisat.

Utfallet kan slå åt båda håll. Många gånger slår utfallet neråt. Denna gången gick det uppåt. Det innebar bara att du tog väldigt stor risk 1,5 år sen. Som föll väl ut denna gången.

Stor risk skulle jag inte vilja påstå med tanke på läget. Inte om man kör på breda branschfonder i alla fall. Enskilda aktier känns mycket mer riskabelt. Var, och är, ju liksom ett enormt behov som behöver fyllas av det mest basala p.g.a. yttre faktorer som pekat åt samma håll i 20-25 år men som sedan blev kritiskt.

• Europeiska försvarsmakter är i mångt och mycket svältfödda.

• Ryssland har länge varit, är och kommer förbli ett hot under lång tid framöver.

• Amerikanska skyddet av Europa som var en självklar grundbult i kontinentens försvar sedan andra världskriget försvann över en natt.

• Moderna kriget förändrats i grunden men många nya krav på bland annat material.

Så nej, försvarsfonder var säkert då och lär vara det under överskådlig framtid. Enda jag kan se som kommer förändra detta är en 360 gradersvändning för Trump samt efterkommande regeringar samt att Putinregimen störtas och efterträdare lyckas lura Väst igen med att Ryssland förändrats. I dessa fall kan det efter ett par år säkert inte vara särskilt smart med försvarsfonder längre.

Ingenting som följer i resten av ditt inlägg visar på lägre risk.

Bara för att en bransch har en kraftigt ökande omsättning innebär detta inte att det är vettig investering. Det var inga hemligheter då det du räknar upp. Det var alltså känd information.

Det finns mängder med data som stödjer att börsen handlar oerhört snabbt (minuter max) på känd information.

Framtida avkastning är alltid kvoten mellan framtida intjäning delat med nupris. Om nupriset redan avspeglas framtida ökad intjäning blir det ingen hög avkastning trots att intjäningen hos bolagen ökar kraftigt.