Det mesta har varit känd information i minst 20-25 år för den måttligt insatta men ändå har det ökat först nu senaste åren. Ryssland uttalat hot under lång tid, invaderade första Georgien 2008 och sedan Ukraina 2014. Slakten av europeiska försvarsmakter drog igång på riktigt för uppemot 25 år sedan.
Så nej, jag köper inte att det var inprisat varken då eller nu för man förstår inte omfattningen av det hela utan det enda som skett är att man vaknat upp och insett det som varit smärtsamt uppenbart i 20-25 år och reagerar på den nya insikten. Där ser jag att det finns fler insikter att komma fram till för de som inte intresserat sig för försvar innan.
Men vad vet jag, tiden får utvisa. Sen kan jag poängtera att försvarsfonderna utgör kanske 5-10 % av mitt totala innehav. Merparten består av global indexfond kombinerat med mindre andel blandade räntor, lite guld och någon enstaka procent krypto-ETF-
Jag tror vi snackar förbi varandra. Låt oss enas i den insikten och att ingen av oss kan med säkerhet vet vad det kommer landa i framtiden.
Jag behåller mina försvarsfonder men samtidigt skulle jag aldrig få för mig att rekommendera någon annan att göra antingen eller för jag sitter inte på facit.
Håll ögonen öppna för vilka som är med och bjuder på kontrakten, krigen kommer inte att ta slut och det är en av dom större motorerna i amerikansk ekonomi.