Spekulationer om framtiden

En ekonomisk världsanalys för god sikt framåt är något jag vill skapa här. Finns det redan en spekulativ tråd så säg. Annars börjar jag lite lätt.

(Försök undvika åsikter om Trump och Putin osv.)

Europa: Rustar för krig. Vilka aktier/fonder kommer gynnas av det?
Det finns redan fonder kallade med krigstemat. En är SEB European Defence & Security. SEB som fondförvaltare känns spontant som 3/5 men just nu borde allt i fonden växa inom året. Rolls Royce som gör motorer och kärnreaktorer är en glitterhäst hä som kanske glittrar lite för mycket ett tag(?)
Släpp moralen och börja diskutera möjligheterna kring ett oroligt Europa.

Taiwan lär bli attackerat framöver. Taiwans försvarsminister gissar på att det händer 2027. Nu är Taiwan värdens största halvledareproducent. Av deras top-30 bolag är nästan alla it-relaterade bolag.
Taiwan är en separat stat men tillhör fortfarande Kina.
Hur ställer man sig till investeringar relaterade till den framtida situationen?
(Moral är alltså inte en faktor i ekvationen.)

Vi fortsätter, om tråden tillåts. Jag vill att tråden ska sakna moral och känslor då framtiden kommer vare sig vi vill eller ej.
Vi ska kunna diskutera investeringstankat i Ukrainas återuppbyggnad tex, annars kan vi lägga ned direkt.

Behöver analyser för att förstå vad som redan prisats in. Samt vad händer den dan invasionen i Ukraina upphör? Kommer det en tillfällig krasch i sektorn? Hur stor blir den? Eller hur många år tar det innan bolagen växer in i förväntningarna?

Alldeles för svårt att sia kring detta.

3 gillningar

Europas försvarsindustri kommer tjäna mycket pengar.

Men vi är väl inte de enda som vet om det?

Och vet andra om det så har nog redan priset gått upp för att möta de nu högre förväntningarna

Förändringar kommer ske, jag minskar risk, inte bara för att det kommer att bli stök utan för att kunna investera i vinnarna när det blir lite tydligare vilka det är.

1 gillning

Det var bara ett exempel. Bakom det ligger underleverantörer, logistik osv. Länder som ev byter stat tex.

Jag tänker mig en femårsperiod eller mer här. Inga klipp direkt utan mer att fundera i grupp. Det kanske är en befängd idé, men jag testade.

1 gillning

Danske Invest Defence & Security
DNB European Defence
SEB European Defence

Kolla upp dem och återkom gärna.

1 gillning