Har 600k i cash som ska gå till rennovering / bil i höst - låta ligga eller investera?

Hej!

Som topic säger: Vad hade ni gjort om ni hade 600k ni tänkte använda först om 3-6 månader?

Vad finns det ens för alternativ?

Jag har råd att förlora 50k-100k av värdet, men inte mer.

Inflation vs vad man kan vinna på en investering - hur hade ni tänkt?

Tips på snickare som är bra på att platsbygga kök i Uppsala tas också gärnas emot i PM!

Vänligen,
X

Satt det på ett räntebärande konto. Rakt av.
Hade jag gjort.

8 gillningar

Jag hade haft kvar pengarna på det konto som de ligger på idag. Inte ens värt att flytta till något sparkonto med ränta för min egen del.

Skulle inte ta någon risken när det är så kort tid.

Sparkonto med insättningsgaranti. Med så kort horisont ser jag inga andra ens rimliga alternativ.

Jag hade satt in en del av detta på marknaden, typ en indexfond, och resten på ett sparkonto.

var i i samma sits för ett par år sen. alltid lätt va efterklok men markanden ökade snabbare än vi renoverade så har väl ångrat att man inte investerade en del. men nu råder en del osäkerhet. låt din magkänsla avgöra.

Mindre än 3 år = Sparkonto för mig i alla fall. Väldigt svårt att sia hur närmsta tre åren ska gå, än mindre närmsta tre månaderna.

Går hellre miste om eventuell positiv avkastning på börsen än tar risken att de förlorar i värde mer än inflationen.

3 gillningar

0 risk,dvs jag skulle hitta så hög totalt riskfri avkastning du kan få och sen köra på det. Var länge sedan framtiden var så oviss som nu.

Ska själv bygga hus med start om 3 månader så är i liknande sits.

1 gillning

Håller med om att man inte skall ta risk med pengar som man planerar att använda i närtid men tycker samtidigt att det är lite väl enkelt med de råd som säger att pengar som du kan behöva inom 3 år (ibland nämns 5 år) inte skall vara på börsen. Vilka pengar är det? 3 eller 5 år är enligt mig otroligt lång tid. Vem vet vilka summor jag behöver 2025?

För jag antar att vanlig drift och vardag ändå skall täckas med lön så de handlar alltså inte om dessa utgifter. Vad är det tänkt att dessa 3-års pengar skall användas till som man då redan kan gissa sig till kommer hända så långt fram i tiden?

Kan ju t.ex vara en inplanerad renovering, husköp, bilköp, resa med mera. Jag vet flera saker jag kommer behöva en viss summa pengar till inom 3-5 år. Dessa pengar har jag på sparkonto.

Sedan finns ju såklart oförutsedda saker som kan hända som kostar pengar men det har jag buffert för redan. Den ligger också på sparkonto.

Jag tänker lite som att om man inte kan komma på någon att använda pengarna till de närmsta 3 åren så har man nog en längre sparhorisont än just 3-5 år och kan ta högre risk.

1 gillning

Jag kan komma på många saker att lägga pengarna på men jag tycker det är svårare att idag säga om jag kommer köpa detta i år eller om 7 år. Det är snarare att tillfället (eller olyckan) dyker upp. Helt plötsligt dyker en sommarstuga upp i ett område där vi har letat efter en sådan i typ 10 års tid. Men det kan ta 10 år till innan detta sker. Man får en läcka i badrummet och då väljer man att helrenovera det, men om det inte blivit förstört så hade man inte gjort det.

Nu låter det som att TS verkligen vet att han behöver pengarna i höst och då är det givetvis smart att ha dem på konto, även om jag förstår att det lockar att investera eftersom börsen är lågt värderad. En fundering kan vara att väga risk mot möjlighet här. Är du redo att flytta fram renovering och bilköp 1-2 år om nu din indexfond inte har gått upp igen i höst?

Oj vad mycket klok input.

Tror jag kan svara alla samtidigt - självklart handlar det ju om risk vs reward, som allt annat i livet.

Tack för hjälpen med insikt, jag kollar med banken om det finns något vettigt konto med lite lite ränta så kanske jag får en tusenlapp till i höst, men att investera känns som ni säger rätt farligt, om det blir en temporär dip precis när jag måste betala hantverkarna, då blir det jobbigt. Rewarden verkar ej värt det.

Jag lägger in i kalendern att återvända om 5 månader till tråden, så kan vi alla räkna på vad jag borde gjort - det blir kul :slight_smile:

Stort tack för input!

mvh
X

3 gillningar

Här kan du jämföra olika sparkonton och räntor. Storbankerna har oftast inget att komma med vad gäller inlåningsränta. ’

Nu när WWIII har startat kan det vara bra att ha pengar i stora valutor typ Euro och Dollar.
Små valutor klarar sig sämre i kristider.
SEB Korträntefond C USD eller liknade kanske? Var upp 7.4% den 6/3 men har nu fallit tillbaka litegran 3.4 % sista månaden.

Vet du något som vi andra inte vet?

Nej
Men för mig så verkar historien upprepa sig på ett olycksbådande sätt.