Behöver pengarna snart rädd att de dyker

Hur ska jag tänka? Orolig att USA tech dyker nu… behöver få loss pengar kortsiktigt om ca en månad. Har rätt många placeringar på olika Af konto och ISK med Av global, storebrand glob, LF global och plus alla bolag, spiltan af inv bolag sedan återinvestera en del. Förslag på hur ska tänka lite ”säkrare” på innehaven jag har f mkt globalt ! Vill ha spridning och ej höga avgifter, är 60 +

2 gillningar

Alla pengarna som du behöver inom en månad borde du ha sålt för ett par år sedan (eller så fort du visste att du snart kommer behöva dem). Lägg säljorder på det du har tänkt ta ut och låt det ligga på sparkonto. Man ska bara ha långsiktiga investeringar på aktiemarknaden.

12 gillningar

Ja förutsatt att du vetat länge att du skulle ha pengarna rätt snart så borde du ha varit orolig i flera år :sweat_smile:

Men det är helt rätt att vara nervös och sälja rubbet nu också (om allt ska användas?). Du har haft tur :slight_smile: Inte för ett det är någon särskilt exceptionell risk just nu utan för att börsen alltid är riskabel på kort sikt.

Är det en stor utgift på gång? Pension? Hur stor del av kapitalet kommer behövas?

3 gillningar

Som sagt, behöver du pengarna inom en månad skulle du ha tagit ut dom för flera år sedan, eller aldrig satt in till att börja med.

På såhär kort sikt kan ju vad som helst hända. En period under pandemin var många fonder låsta för handel.

Det pågår flera stora konflikter i världen, på kort sikt ska man nog vara väldigt rädd.

1 gillning

Det kom en akut situation därav behovet…. Behöver de en kort tid max någon vecka! Förslag på Vilka glob ska jag plocka bort? Att sätta in i kort rf sedan?

Behöver ca hälften i några dagar max en månad, sedan köpa igen kanske sätta ngt i kort rf eller lång rf och vilka globala ska jag ta bort??

Utan att veta riktigt vad som hänt så låter det som att du skulle behöva se över din buffert? Eller behöver du väldigt mycket pengar nu?

1 gillning

Behöver större summa nu! :cry:

Gör en försäljning imorgon, så har du troligen pengarna inom några bankdagar.

När det lugnat ner sig och du ordnat upp kostnaderna, så är mitt råd att kolla av med en oberoende ekonomisk rådgivare om hur du bäst planerar därefter. Troligen skönt att ha en tydlig plan inför pension.

Obs, anlita inte ekonomiska rådgivarna som jobbar på bank och anlita en som tar betalt per timme.

Tror det finns en lista på bra någonstans på RT!

Edit
Hittade listan!
https://rikatillsammans.se/forum/t/oberoende-finansiella-radgivare-och-radgivning-lista-tips-och-saker-att-tanka-pa/4559?u=melwa

3 gillningar

Hur kan man behöva pengar en vecka?

Låter som buffert eller ex kreditkort är en bättre lösning än att sälja hela innehavet.

Edit: är det nåt inkasso är det bara ringa till dem och be om lite uppskov

1 gillning

En lärdom från en gammal och erfaren investerare: Hade du investerat i fysiskt guld hade du enkelt kunnat belånat det.

Hoppas bara att detta inte rör sig om någon som lovat dig att dubbla dina pengar om de kan låna dem några dagar eller veckor! Sådant slutar aldrig bra.

@Snus, kan du säga något mer om vad pengarna ska användas till? Aldrig varit med om något liknande där stora summor behövs i några dagar.

6 gillningar

De fonder du har är bra i sig.
Låter som att dina investeringar ligger rätt splittrade på olika konton. Kanske ett utmärkt tillfälle att rensa lite. Kanske endast ett ISK behövs.
Sälj av så mycket du behöver bums. Kvittar i stort vad du väljer, så länge PLUS inte blir för dominerande av det som ligger kvar investerat.
Sätt de pengar du nu behöver på ett vanligt räntekonto.
När hela manövern är klar kanske det är läge att ta en rejäl funderare över hur portföljen ska se ut för framtiden. Sparhorisont? Fördelning? Etc.

1 gillning

Som dom flesta säger. SÄLJ NU. Pengar man behöver snart skall inte vara på aktiemarknaden.
Inget att vara ledsen över troligen att du väntat. Mina Aktiefonder har stigit >20% senaste året. Dvs du har kanske dragit en vinstlott som valde att inte sälja när du objektivt sett borde gjort det.
Placera pengarna exempelvis hos en nischbank med bra ränta och insättningsgaranti. Ca en miljon SEK per bank max.
Man kan fortfarande få ca 4% ränta med fria uttag fortfarande. Man kan få ut pengarna på ca 1 dygn via överföring till sin “gamla” bank där man sköter betalningar etc.

Min fråga var input få ngt tips som jag inte tänkt på! Mina investeringar är långsiktiga och förvaltat sig långt över förväntan. Spridit på olika sätt både nischbanker m ränta, fonder o aktier. Så nej inga inkasso o dyl långt därifrån. Det är redan löst och JA det handlade om några dagar

Tack för ditt konkreta svar

Nej nej inget sådant, är en person med båda fötterna på jorden!

Pareto! Det är långt ifrån inkasso o dyl finns andra vanliga tillfälle för tillgång kortsiktigt o sökte olika tankar

Hoppas allt löser sig!

Ingen av oss här inne har info om vad det gäller och då slår alla varningsklockor till.
Speciellt när någon behöver pengar snabbt och det är för ett par dagar.
Många här inne har lärt sig av egna eller andras misstag och vill inte se andra råka illa ut.

Själv har jag ett syskon som lånade ut alla sina besparingar till en kollega och fick aldrig tillbaka dem. De hade inget skriftligt mellan sig och det var hopplöst att få tillbaka något då pengarna slussades vidare och kollegan ägde inget av värde.
Det var en dyrbar läxa.

Hoppas att ni dokumenterar allt med vittnen och får papper på det där alla detaljer framgår. Kanske låter besvärligt för någon man litar på men det kan vara avgörande för dig.

5 gillningar

AimHigher, Tack för info. Tyvärr blir många framförallt de stackars äldre lurade. Vi lever i en föränderlig värld! Jag löser mitt med egna medel uttag på bankkonto o säljer av lite av ngn fond och återinvesterar på olika sätt igen :blush: