Nästa del av resan | Hur bör jag förvalta kapitalet jag fick när jag sålde min lägenhet?

Hej, gör mitt första inlägg här idag. Har läst med behållning under flera år.

Jag behöver lite rådgivning kring nästa steg i min finansiella resa. Jag sålde nyligen min första lägenhet som införskaffades 2019. Det lösgjorde ungefär 900k i kapital. Jag och min fästmö har köpt ny lägenhet till 85 % belåning med smärre renoveringsbehov. Räknar med att lägga 50-80k på det inom det närmsta året. Fast tjänst och inkomst om ~ 45k per månad, liknande för min fästmö. Ungefärliga fasta utgifter på 10k per person. Disponibel inkomst således 21-22k per person. Vi är 28 och 29 år gamla.

Målsättning: leva ett rikt liv i alla aspekter och framförallt på sikt kunna använda avkastning för att förgylla tillvaron. Ingen av oss är egentligen inne på att sluta jobba men kanske i perioder arbeta lite mindre. Framförallt vill vi aldrig vara tvungna att vara på en arbetsplats vi inte trivs. Bröllop och barn hoppas vi uppnå om ett år ungefär. Bor just nu centralt så inget behov av bil finns.

Planen just nu är att spara åtminstone 5k per person till ett gemensamt konto för framtida utgifter. Möjligen mer i perioder men det beror på omständigheterna.

Vad tror ni är det klokaste sättet att förvalta de 950k kontanter som just nu finns tillgängliga? Jag har själv tänkt indexfonder/investmentbolag i hög utsträckning. Finns ungefär 200k investerat redan i lite olika aktier men framförallt i Spiltan Investmentbolag samt Investor. Det som oroar mig är börsens värdering för tillfället. Vet att ”Time in the market osv” men är det inte väldigt dyrt på börsen nu? Inte minst med tanke på Trumps oförutsägbara politik. Hur goda är oddsen att det kommer någon ny groda som skapar en sättning på 20-25 %? Känns läskigt att gå in med stora köpbelopp när omvärlden framförallt är så oförutsägbar.

Tar tacksamtf emot råd utifrån frågeställningen om hur kontanterna ska placeras men även mer generellt kring vår livssituation.

Vänligen

1 gillning

Finns nog ett avsnitt kring detta. Alternativt en tråd. (Syftar till artikeln ovan).
Med grafer och liknande för att visualisera det.

@Oliver.Allemog

“Omvärlden” är alltid oförutsägbar. Trumps tid vid posten är en pytteliten del av din sparhorisont (hoppas jag) så det är absolut inget att fästa någon vikt vid. Det rationella är att dunka in allt på en gång i bred billig global indexfond. Är du orolig kan du dela upp det så du investerar en viss delmängd varje månad.

1 gillning

Har inga direkta råd. Men vill ändå informera detta.

Det är fel när de säger att det är som vanligt. Vi har inte haft så mycket hot mot börsen samtidigt som nu med krig och trump.

Samtidigt har börsen aldrig haft så mycket pengar i rörelse som nu. Det är bekräftat att nivån av pengar på börsen har hjälpt och motverkar nedgång både från krig och trump.

Det är aldrig som vanligt. Det är alltid annorlunda. Varje kris är unik. Det är det som är som vanligt. Stagflationen på 70-talet var ny. 90-talskrisen var ny. IT-kraschen var ny. 2008-krashen var ny. Pandemin var ny. Det är sedan gammalt.

Om jag märkt någon tendens så är det att den verkliga världen och ekonomin sällan ger de riktigt farliga krascherna. Krig, världsomfattande pandemier med miljoner dödsfall, idioter i politiken som saboterar ekonomin, allt sådant brukar börsen klara med en axelryckning. De riktigt farliga krascherna kommer från finanstekniska detaljer och övervärderingar. Depressionen. Japan på 90-talet. IT-kraschen. 2008. Dessa var de värsta tiderna att vara på marknaden.

Jag har ingen aning om vad som kommer att hända. Det kan gå åt skogen imorgon och vi får en tioårig baisse. Eller så ligger vi i startgroparna för en jättehausse. Jag har ingen aning.

Det är som vanligt.

5 gillningar

Det har nog tagits upp ja, möjligtvis i samband med att Nicks artikel på ämnet diskuteras: 257. Inte ens gud slår regelbundet sparande (men får ändå sista skrattet med sequence-of-return-risken)

1 gillning