Hej,
Hur rekommendera ni att man ska investera en halv miljon till 1 miljon kronor i ISK?
Allt på en gång? Långsiktigt?
Ska man räkna med 4% i avkastning per år?
Hur ska man tänka?
MVH
Hej,
Hur rekommendera ni att man ska investera en halv miljon till 1 miljon kronor i ISK?
Allt på en gång? Långsiktigt?
Ska man räkna med 4% i avkastning per år?
Hur ska man tänka?
MVH
Vad är ditt mål med detta sparande? Vilken är din ungefärliga sparhorisont?
Om det är 1-3 år skulle jag placera på sparkonto med insättningsgaranti och med ränta.
Om det är 3-10 år skulle jag placera i en 50/50-portfölj eller 60/40-portfölj på ett ISK.
Om det är mer än 10 år skulle jag placera i en 100/0 eller 90/10-portfölj på ett ISK.
Avkastningen beror på hur mycket aktier du har i din portfölj och hur dessa går bra eller dåligt. Det kan ingen förutspå men historiskt är det ca 7% per år i snitt.
Aktiedelen skulle t.ex kunna bestå av följande delar:
70% global indexfond
10% tillväxtmarknader
10% Svensk indexfond
10% globala småbolag.
Räntedelen skulle kunna bestå av
Sparkonto med ränta och insättningsgaranti
Billig mixad räntefond
Blandning av kort och lång räntefond.
Tack snälla mattias,
men är det bättre att lägga in direkt 1 miljon på isk?
90/10? jag tänker minst 20 års sparhorisont.
Hur tänker du kring ränta på ränta effekten?
Sen tänker jag om pandemin kan ha en negativ effekt på att lägga in så mycket pengar? val 2022? Inflation?
Rekommenderar att du lyssnar/tittar på några avsnitt eller läser dem som artiklar tror avsnitt 99 är “kom igång” men kan ha fel.
Finns även ett avsnitt nån annan länkar här snart där de tar upp just frågan om hur man gör med en större summa pengar - köpa fonder för allt direkt eller sprida ut köpen. Matematiskt är det bäst att investera allt direkt men det finns risk att det blir känslomässigt jobbigt ifall det kommer en dipp i börsen om någon/några månader.
För några veckor sedan landade några hundratusen i min famn. Jag valde att investera allt på en gång i alla fonder jag redan månadssparar i.
Bonus: om du inte tänker investera hela summan direkt - lägg inte in hela summan på ISK direkt. Detta för att värdet av ISK beskattas oavsett om pengarna är investerade eller ej ( trist att betala skatt när du lika gärna kan få ränta från ett sparkonto om du inte vill investera dem).
Om det är 20 år som gäller så hade jag bara smällt in allt på en gång och enbart kört 100% aktiefonder. Så billiga som möjligt. Sedan inte röra dessa förrän det är dags att minska risken när du närmar dig ett eventuellt uttag från portföljen.
hej mattias, tack!
har du tips på bra aktiefonder?
ska jag köra 100% med allt då?
min oro är inflation, pågående pandemi osv. Snack om ISK-beskattning mm.
Hur ska man tänka om det är en investering på 15-20 år??
Personligen tänker jag att det idag inte finns något bättre alternativ än att kasta in hela högen i aktiefonder på ISK. Globala barnportföljen här på RT listar några fonder som exempel.
Tack snälla, ska man ta hänsyn till ev inflation, höjd isk-skatt, pandemi?
mvh
Inflation: investeringar i fonder ökar generellt värdet och köpkraften hos dina pengar. Inflation gör tvärtom. Inflation går nog inte att undvika men du kan “springa ifrån den” genom investeringar.
Isk-skatt: nej. Även om det skulle bli så hög som 30 % skatt på hela vinsten så får du fortfarande behålla 70 % av den. Bättre än att inte gå plus alls på pengarna.
Pandemi: börsen kraschade rätt hårt förra våren men var snabbt på fötter igen. Mina egna tankar är att det är ett litet fartgupp på vägen om man jämför med 20 års värdeökning. Ingen kan svara på vad som kommer hända kortsiktigt.
Hej Lana,
Har du kollat in de olika portföljerna som drivs här på sajten? Eftersom du har en ansenlig summa pengar att investera är det enklaste att kolla in vilken som passar ditt kynne bäst. Alternativet är att kolla in Lysa och Opti som bägge två är riktigt bra och enkla alternativ.
Avsnittet om man ska ta allt på en gång eller inte.
Kort summering: Generellt lönar det sig att investera allt på en gång, men det har funnits vissa perioder när det varit dumt. Hur det är nu vet vi inte än, utan först om ett par år.
Man måste inte välja antingen eller, utan mitt förslag är att investera hälften nu och sedan smyga in resten med ett månadssparande i 6-18 månader.
Över en 20 års period så kommer en inflration, pandemi och liknande saker inte spela någon större roll. Men då gäller det att det verkligen är en 20 års period och inte en 6 månaders period som avbryter 20 års perioden för att man blir rädd då pengarna förlorat 30 procent av sitt värde…
Mitt förslag:
70% länsförsäkringar global indexnära
10% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Givet att man pallar med svängningar i perioder om +/- 50 % så är en bra portfölj. En mer automatisk lösning är LYSA. Allt bygger på det är en riktig 20 års period.
Jag tycker den artikeln är jättebra, men ett problem med den är att den bara jämför att investera allt med att månadsspara in summan under 12 månader. Det har ju funnits lägen där det inte varit så stor skillnad mellan dessa två alternativ, nen där det varit en enorm skillnad mellan att investera allt direkt och att månadsspara in över flera år (tex året innan IT- kraschen). Man bör nog tänka på hur jämförelsen är gjord, och det var det jag ville uppmärksamma trådskaparen på genom att skriva detta. Det är ju inte bara de två alternativen som finns, man kan även spara in under ännu längre tidsperiod (även om det förstås också kan visa sig vara dumt i efterhand).
Moi Lana,
Är denna miljon en stor andel av din hela förmögenhet? Är du en enfaren investerare?
Det kan väl vara så att enligt forskning är all-in engångsinvestering med 67% sannolikhet bättre än att sprida ut över tid, men jag är ganska säker att idag befinner vi oss i ett läge som representerar dom resterande 33%.
Jag skulle investera max 50% av pengarna i aktiefonder idag och lägga andra hälften på ett par sparkonton (med insättningsgaranti) i nischbanker. Den senarenämnda 500tkr kan du sprida ut över tid, tex under tre år?
Jag tror precis som du.
Man vet ju inte innan om det är bäst att vänta eller inte. Mitt förslag på upp till 18 månader kan vara för kort, eller så missar man en uppgång den närmaste tiden innan 10 år av kräftgång börjar.
Om man ska ligga med så mycket pengar så lång tid som upp till tre år är det kanske läge att fundera på andra valutor. Tänker 10-20% vardera i EUR och USD kan vara ett litet skydd som kan göra nytta om SEK går dåligt under perioden. Finns ett antal på forumet som brukar förespråka guld, men jag kan inte bedöma om det är bättre och isf hur mkt man ska investera i guld.
Jag funderar på om det har hänt någon gång tidigare- att börsen gått upp extremt mycket och att det sedan blivit kräftgång i tio år eller så? Ser inte ut så om jag tittar på siffror bakåt i tiden. Kräftgång i tre år ser det iofs ut att ha varit tidigare åren efter stor uppgång. Att det blir en nedgång verkar vara vanligare, tycker jag det ser ut som?