Pratar vi sannolikheter baserat på historik har du säkert rätt. Pratar vi om vad som händer framåt vet vi inte. Det stora problemet blir ju om det kommer en stor nedgången först om fyra år och man börjar agera i panik.
Oavsett hur TS än gör kommer det i efterhand och utfallsmässigt med största sannolikhet inte ha varit det bästa. Men om man tar ett väl avvägt beslut som passar ens risktolerans mm så kan beslutet fortfarande vara helt rätt.
Så då hamnar vi i ett gemensamt förslag om att investera max hälften nu och sedan sprida ut resten över 18-36 månader?
Absolut- hur historien sett ut avgör inte hur framtiden kommer att vara, men jag tänker ändå att det kan finnas vissa mönster som kanske säger något om företeelser som tenderar att upprepa sig av någon viss anledning.
Ja, typ överens. Nästan. Inte så benägen att vilja komma med råd på det här området men jag hade nog valt att investera en del nu och sedan slängt in klumpsummor kanske varje halvår men spritt ut det över flera år såvida inte en kraftig nedgång kommer, då skulle jag investera resten i så fall.
Förlåt, läste fel…sånt har inte hänt och troligen kommer inte hända. Det vore lite emot investeringspsykologi. Vet du, marknaden har ett jättedåligt tålamod.