Sektorrotation - en bra idé?

Det är tydligt nu att en del aktier gått ner rejält sedan årsskiftet medan andra behållit sitt värde eller i vissa fall gått upp. Till aktier som gått upp hör defensiva aktier som t.ex. AstraZeneca och Telia.

Jag funderar lite löst på om det vore en bra modell att sälja av alla defensiva aktier nu och köpa annat som blivit lägre värderat. Det skulle kunna vara en aktie, en indexfond eller något annat, det spelar egentligen inte så stor roll. Poängen skulle alltså inte primärt vara att identifiera någon “supervinnare” utan mer bara att utnyttja det faktum att tillgång 1 är defensiv medan tillgång 2 har blivit billigare. På längre sikt är det ju sannolikt att de tillgångar som gått ner mer kommer tillbaka, förutsatt att vi pratar om mer stabila kvalitetsaktier.

Googla Jim Rogers. Detta är hans paradgren.

Jag tror att det är helt rätt att förkovra sig i ämnet. Trendande enskilda fonder är en sak men trendande sektorer är bredare och förmodligen lättare att spåra upp.

I år har råvaror och energi varit hett. Förra året (?) var det tech. Sektorer är som kommunicerande kärl. När en går upp går en annan ner, grovt sett. Det gör att man kan få bekräftelse från två håll och det ökar träffsäkerheten.

Jim Rogers går in tidigt, ibland för tidigt, medan jag är tryggare i att se rörelser i kurserna innan jag gör något. Hans metod är nog svårare men sannolikt också lönsammare.

Kombination av AstraZeneca och indexfond;

Det är väldigt svårt att förutse vilken sektor som blir nästa hype.

Just nu kan vi se att det är råvaror och energi. Vi kan prova att bevakar dessa sektorer tills de börjar vika av och i samma stund kolla vad som börjar dra sig uppåt. Det kan bli en nyttig övning.

Att agera innan rotationen har börjat är svårt som attan.

Poängen var som sagt inte att förvänta sig att pricka in något som ska bli en hype utan mer att sälja det som gått bra för att köpa annat som är relativt billligare just nu.

Jag kan inte bedömma vad som är billigt och vad som är dyrt. Jag antar att det som går upp är också det som många tycker är billigt. Eller i alla fall prisvärt. Och tvärtom.

Människor är uselt dåliga på det och marknaden går oftast att tolka både positivt och negativt samtidigt.

Råvaruindex är ett bra exempel: L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet

Positivt om råvaror: En stigande trend i två år och i alla fall bottnarna har det senaste året varit allt högre.
Negativt om råvaror: Nu har råvaruindex tre ggr på en månad misslyckat att stiga över stödnivån på 15,73, ett svaghetstecken.

Råvaror har stigit sedan -20 som de brukar göra i en överhettad konjunktur med inflation, men konjunkturcykeln brukar sedan följas av lågkonjunktur när allt faller (negativ förutsägelse), men om centralbankerna är snabba och sänker räntorna om konjunkturen faller då kan vi slippa lågkonjunktur (positiv förutsägelse).

Vi människor är dåliga på prediktion/förutsägelser.

Tittar du på vilken typ av fonder som har gått bäst på senare tid eller i år, kan du få en indikation.

Jag tror mycket på denna idé.

Men inte än.

Kanske om 3-9 månader.

Varför säger jag det?

För att ge mer utrymme till att minimera marknadsrisk. Nu är det delvis osäkert med kriget Ryssland vs Ukraina, och vad det kan leda till. Och även om Centralbankerna kommer göra vad de säger med räntehöjningar och att minska likviditet i marknaden (tänker främst på FED här).

Jag har själv många defensiva bolag. De som gått ned tror jag inte går ned så mycket mer, utan att botten antagligen är nådd. Så jag väljer att sitta still i båten tills vidare.

Sen tror jag att man kan byta till tillväxt- och kvalitetsbolag, eller t.o.m belåna sig för swing-trades, efter man väntat ut stormen.