Episk upprustning! Hur stor del av er portfölj består av försvarsaktier?

Vi står inför en av världshistoriens största upprustningar.

Europa kan inte länge lita på hjälp från USA om inte vi först avsätter större del av BNP till försvaret. EU pratar om att skapa ett gemensamt lån för att tackla upprustningen.

Det här är ett race jag inte vill missa lika lite som AI och Nvidia för något år sedan.

Så jag började räkna på aktier och fonder.

Investor till exempel består ju till 4 % av SAAB, Avanza zero 2 %.

DNB Norden har utöver SAAB även Kongsberggruppen.

Investmentbolaget Svolder består 10 % av Mildef.

Sedan har man ju några amerikanska bolag med.

Summan av kardemumma: Min portfölj består av ca 5 % försvar.

Hur stor del av din aktie-/fondportfölj består av försvarsaktier?

3 gillningar

Frågan är om det inte är försent nu? SAAB har t.ex. gått +36% på 1 månad. Det kan inte vara hållbart?

1 gillning

Tänkte gå in vid 250, men tyckte redan då att det var lite högt.

1 gillning

Ca 20%.
Inte planerat att det skulle vara så stor del, men det kanske är lika bra som det ser ut nu :slight_smile:

1 gillning

Äger Lockheed Martin 1.24% av portföljen
Investor 1.15 %
Svolder 0,53 %
sen har man kanske nån fond med försvarsaktier
så 2-3% kanske max

1 gillning

Mildef Group 13%
Rheinmetall 12%
Saab 3%
Kongberg Gruppen 1%

Sen är det någon fond som investerar lite i några av dessa och andra men det är säkert mindre än 1%.

Har såld alla amerikanska aktier jag ägde igår kväll. (10 % av kapitalet) Kommer fördela dessa pengar på några av ovan nämnda aktier på måndag, när börsen öppnar.

När det gäller mina fonder, så har jag inte gjort några ändringar och låter dom vara som dom är.

1 gillning

Ni som köpte måste vara glada idag efter t.ex. SAAB som på en dag är +12,83%. När tror ni att det vänder? När säljer ni?

Detta är inget forum för traders.
Dom allra flesta ser börsen som ett långsiktigt sparande.

1 gillning

Ja sant. Fick lite FOMO när jag såg kursen men man får inse att 1) det är troligtvis försent nu att få någon stor vinst och 2) fall kommer och ingen vet när. Detta är såklart en hög risk.

10 procent i två olika ETF som komplement köpt de senaste åren, god utveckling. Som komplement till andra fonder som ibland utesluter försvarsinvesteringar. Dessutom en del i konventionella fonder och investmentbolag.

Ökända mean reversion kommer troligen ta hand om detta. Fysikens lagar gäller troligen fortfarande :wink:

1 gillning