Finserve global security fund

Är det något att ha? Upp 58% i år.

Dyr, nischad och inget jag skulle köpt.

Jag vill kunna köpa och glömma i 25+ år och denna skulle sabba mina sova gott om natten krav.

Men gillar man dyra och nischade produkter att spekulera i, så kan den passa i lekhinken.

2 gillningar

Tror man på försvarsindustrin så är den något att ha.

Jag har en del pengar i den, väldigt nöjd hittills :slight_smile:

Men som Melwa skriver, den är dyr och nischad.

2 gillningar

Dyr kanske, men allt är relativt. Mitt innehav är upp 40% på ett halvår, så det hade varit dyrare att avstå.

Det är vanskligt att sia, särskilt om framtiden, som en klok person sa. Min plan är att hålla till nästa sommar i första skedet och sen utvärdera om jag ska minska.

Jag har också Wisdom Trees europeiska försvars-ETF, som är smalare (och billigare), ska tilläggas.

1 gillning

Jag sålde av allt,

Det kommer säkert vara volatilitet

Om det skulle backa under 2026 så kanske köper jag tillbaks, annars det får vara, behövs inte man prickar absolut högst även om det skulle fortsätta 5-15% till innan det vänder ner en aning

1 gillning

Ser ut som att du köpte det i början av december första gången, du kommer bara tappa pengar om du får kalla fötter och säljer inom ett par månader, även sådana fonder kräver att man är relativt långsiktig.

Det ser ju inte ut att lugna sig i världen i närtid så jag fortsätter med denna och wisdomtree ett tag till.

1 gillning

Jag behåller av flera anledningar.

1. Så liten del av totala portföljen (majoriteten globala indexfonder).

2. Världen utvecklas som den utvecklas.

3. Skaffade den redan innan uppgången så inte lika stor chansning kring avkastning om man skulle hoppa på tåget i dagsläget.

1 gillning

En mycket bra demokratifond. Vill du ha frihet i världen så hjälper det lite att investera i denna fond. Plus att du tjänar pengar. Är det något som europa kommer att investera i de närmaste åren så är det vapen. Visst du kan köpa en billig globalfond somnär 70% usa men gillar man trump så kör man på en globalfond.

1 gillning

Sålde nyss av allt. Plus 55%. Varför? Jag kände för att placera i global indexfond istället för tänker att jag får nöja mig med den här uppgången när jag ändå mestadels haft flyt innan att placera tidigt innan det drog iväg.

1 gillning