Borde jag vikta om?

jag har 780k på avanza

ungefärglig fördelning:
52k investor
32k berkshire
10k nvidia (köpte i januari, jag är en idiot. -25%)

210k avanza global
210k avanza zero
23k LF global index (köpte i januari, jag är en idiot. -2%)
28k LF USA index (köpte i januari, jag är en idiot. -3%)
168k spiltan investmentbolag
47k swedbank robur techknology (köpte i januari, jag är en idiot -14%)

jag har sedan 2023 sparat tungt i sverige då kronan var så svag. i januari fick jag någon idiotisk ide och började flytta en del kapital till usa, det var dumt och helt emot min tidigare plan…

FRÅGAN är vad jag gör nu? sitta still i båten? få panik och flytta till europa? köpa saab? all in nvidia (rea nu!!)?

jag har 52% sverige, 36% usa och 12% övrigt ungefär. det är ju egentligen ingen taskig fördelning känner jag, men kronan är svag och trumpeten oroar. kronan kan väl bara bli starkare härifrån. före januari hade jag alltså ännu större andel i sverige

jag funderar på att sälja LF global index + usa index och flytta till europa. dessa fonder har jag inte förlorat så mycket pengar på, ännu

vad tycker proffsen?

1 gillning

När man pratar investeringar så har jag en regel, man får aldrig prata om kortare perioder än 5 år. Under senaste 5 åren är ju globala index upp över 100%, sen 2013 är de upp över 400%.

För nästan alla människor i världen är det bäst att köpa en global passiv indexfond och hålla minst 15 år, enligt all forskning som någonsin gjorts på ämnet. En väldigt liten andel av alla människor som investerar kommer slå index över långa tidsperioder, av ren tur, men det är omöjligt att veta ifall man ingår i denna lilla andel.

“For many of us, the rise and fall of stock prices symbolizes economic development. In the 1960s, Eugene Fama demonstrated that stock price movements are impossible to predict in the short-term and that new information affects prices almost immediately, which means that the market is efficient. The impact of Fama’s results has extended beyond the field of research. For example, Fama’s results influenced the development of index funds.”

Eugene F. Fama – Facts - NobelPrize.org

Det finns inga vetenskapliga bevis som tyder på att det är en framgångsrik investeringsstrategi för den stora massan att försöka tajma marknaden eller att aktivt välja vinnarna i form av aktier.

Köp en global passiv indexfond och håll i minst 15 år, så ska du se att du förmodligen gjort en god vinst. Köp hela tiden mer, varje månad och försök skapa ett liv där du aldrig behöver sälja.

Själv brukar jag sälja av en del av vinsten när det gått bra, som förra året när globala index gick upp 25%, då sålde jag av 5% och unna mig massa fina saker, kändes bra! Har då 20% vinst kvar, nöjd med det.

3 gillningar

Håller med i det mesta i stort.

Men sälj när pengarna behövs. :blush: