Privat pensionssparande,

Har idag ett aktivt månadssparande till pensionen i Handelsbanken pensions 90.

Tycker egentligen att den är onödigt dyr, bör man istället lägga allt i en global indexfond?

Hur tänker ni kring detta? Är född sent 90tal

Jag sparar i globala indexfonder till att dryga ut min pension.

Ligger avgiften på över 0.4%, så finns troligen bättre och billigare i RTs lista över bra globala fonder.

Vad kostar din fond idag?

4 gillningar

Den kostar 0.57%.

1 gillning

Tips, lek lite med denna:

Det finns gott om bra fonder som kostar runt 0.22%. Så testa att jämföra din avgift med det.

2 gillningar

Det verkar vara en generationsfond. Så misstänker att den inte innehåller 100% aktier utan en del räntor också, vilket borde vara suboptimalt om du har så pass lång tid kvar till pension. Instämmer i det som @Melwa tipsar om. Kolla bästa globala indexfonderna här: Bästa fonderna 2026 | Vilken fond ska man välja? . T ex DNB Global Indeks, Länsförsäkringar Global Index eller Avanza Global.

2 gillningar

Blir nog storebrand global all countries då jag vill spara i en fond och den inkluderar EM.

Stod mellan den och DNB global indeks.

Tack för tipsen :slight_smile:

1 gillning

Antar att det är hos Handelsbanken du måndssparar hos. Isåfall tipsar jag om Dimensional World Equity Fund. Man pratar ofta om att det är bra att ha en bred fond och denna fonden har betydligt fler innehav än många andra globalfonder. Denna fonden innehåller även småbolag och tillväxtmarknader. Senast rapporterat antal innehav var nästan 14 000 medans Avanza Global ligger på drygt 1000 bolag.

Fonden har Faktor-tilt: Systematisk övervikt av små bolag och värdebolag (Value)

Förvaltningsavgiften ligger på 0,3% vilket inte är det billigaste men med tanke på dess innehåll så anser jag att den är värd ett sparande även med den lite högre avgiften.

4 gillningar

Tack, ska kolla upp den :blush:

Personligen skulle jag avråda från att investera i Dimensionals fonder om man inte har väldigt bra koll på vad de innebär.

1 gillning

Det är ändå en av fonderna som rekommenderas av rikatillsammans jämförelse av bästa fonderna 2026.

Den blev där vald till bästa valet av globalfonder som gick att välja hos handelsbanken.

Ok. Fair enough. Tycker ändå man bör läsa på ordentligt då den skiljer sig ganska mycket från de flesta indexfonder och kan gå både bättre och sämre under långa perioder.

2 gillningar

Ja, helt korrekt så skiljer sig fonden från en vanlig indexfond. Då den dels är betydligt bredare och har med både småbolag och tillväxtmarknader samt en övervikt på värdebolag.

Det innebär att i perioder när ett fåtal amerikanska teknikjättar som Nvidia, Microsoft och Apple (magnificent-7) har drivit hela världsmarknaden har fonden i perioder släpat efter vanliga indexfonder något eftersom den systematiskt äger en mindre andel i enskilda gigantiska bolag och istället sprider ut sig över 13 000bolag.

Tittar vi hur fonderna har gått 10 år tillbaka så skiljer det faktiskt inte så mycket mellan dem men en globalfond utan småbolag och tillväxtmarknader ligger något bättre.

Är det bredden man vill åt i en fond så är dimensional den bredaste. Tar man en fond som LF global och vill ha med småbolag och tillväxtmarknader så behöver två fonder till tas med t.ex Handelsbanken global småbolag (0,6% förvaltningsavgift) och Lf tillväxtmarknad index (0,4% förvaltningsavgift)

1 gillning

All countries (som TS föreslog) har drygt 1800-2300 bolag och inkluderar globala småbolag , EM, global. Bra val för övrigt och simpelt.

Tack för er input.

Jag valde att lägga det i Storebrand global all countries då jag ville hålla mig till en fond och inkludera EM. Handlas till 0.31 på min bank vilket känns bättre än 0.57 som jag handlar för idag.

1 gillning