Jag tänkte vädra en tänkt fondfördelning som jag kan få tillgång till via handelsbanken. Jag har läst och lyssnat och kommit fram till att jag vill ha Dimensionals fonder som basen.
Tanken är en slutportfölj med ränta 30% precis så som Norska oljefonden. Detta är stay rich men ändå med framtida bra möjligheter i åtanken.
Kom gärna med era synpunkter.
Har suttit med ChatGPT och jobbat fram en fördelning mellan fonderna och tänkte lyfta den här i forumet för att få era synpunkter. Funderar på att även ha ca 10-15 home bias med Spiltan invest och kanske AMF småbolag.
DFA Global Core Equity LC ESG|35 %
DFA Global Targeted Value 25%
DFA World Equity|20 %
DFA Emerging Markets Large Cap Core Equity|20 %
Alt med home bias
DFA Global Core 30%
DFA Global Target 20%
DFA world Equity 15%
DFA EM Core 15%
Spiltan invest 10%
AMF småbolag 10%
Jag är inte inläst på dem, men utifrån namn och viss gissning vad de satsar på så tycker jag att det låter onödigt komplicerat. Själv kör jag med “vanliga” globalfonder samt ganska tung home bias. Så skulle jag välja bland dina alternativ skulle jag ta det andra.
Jag har tidigare också funderat på Dimensionals fonder hos Handelsbanken. Det som fick mig att avstå är att det tillkommer 0,3% valutaväxlingsavgift vid köp och sälj. Det framgår i dokumentet “Kostnader och avgifter”.
En sak att tänka på med Dimensionalfonderna som Handelsbanken tillhandahåller är att flera av dem har en hög miniminsättning… tror det var en 1Mkr på både på DFA Global Core Equity LC ESG och DFA Emerging Markets Large Cap Core Equity. Vill man bara börja månadspara utan en stor insättning så är det bara DFA World Equity och DFA Global Targeted Value som fungerar.
Har också hört det så jag frågade banken hur det förhöll sig och fick då svaret att det är en valutaväxlingsavgift. Har dock inte provat själv om avgiften förekommer eller inte. Måste i så fall vara ett unikum att en bank inte tar ut en annonserad avgift!
Hej! Som jag förstår bedöms Handelsbankens Dimensional Equity Global här i RT vara den bästa aktiefonden om man måste hålla sig till Handelsbanken. Behöver spara 500 kr/månad där för att de ska bli nöjda med mig som bolånetagare där. Är det en billig index-fond? Tack för hjälpen!
Bra val!
Det är rent tekniskt ingen indexfond med prismässigt billig med en avgift på 0,3%, dvs ungefär som en normal indexfond.
Den har ca 13 000 innehav vilket är väldigt bra, men ska dock vara medveten om att den i perioder kan underprestera (eller överprestera!) index pga sin viktning…
Men ska alltså ha ”tålamod” med denna fond
Det är en bra fond som du lugnt kan köpa om du har en lång sparhorisont (som med de flesta aktiefonder). Om du ändå är osäker och vill ha en klassisk global billig indexfond kan du ju komplettera med Handelsbanken Developed Markets som är en mer klassisk indexfond (med ESG-filter på gott/ont). Kanske 50 % i denna och 50 % i Dimensionals fond?