Detta blir mitt första skriftliga intryck här från att ha läst forumet frekvent sedan 3-5 år tillbaka. Detta har även lett till att min sambo har börjat spara enligt forumet, men också vänner & familj som har visat sig intresserade.
Har tidigare gjort enligt rekommendation att spara via Avanza, en billig global indexfond, Länsförsäkringar Global Index, samt Plus alla bolag & Emerging Markets.
Men då jag och min sambo köpte lägenhet tidigare i år, så har jag alltså tömt detta hos Avanza & har istället valt att köra månadssparandet via Handelsbanken. Har sedan lägenhets köpet valt att spara 100% i Dimensional World Equity SEK acc.
Om jag förstår det rätt så går den snarlikt som en indexfond men ändå inte, här får man med Emerging Markets & små bolag.
Jag har sedan start grubblat lite om jag har gjort rätt val, tänkte initialt att det var en väldigt enkel lösning för att få en väldigt bred exponering. Sedan utöver det, har jag även vårt bolån via Handelsbanken. Har kört sparandet ganska hårt detta året, så är om 2-3 månader upp i samma belopp jag hade som kontantinsats för lägenheten.
Nu är min fråga, kan jag sitta still i båten framgent med denna lösning & fortsätta mitt automatiska månadssparande? Visst, man kan säkert optimera i all oändlighet men vill ha något simpelt.
Det jag är ute efter är väl någon form av bekräftelse på att jag har gjort rätt val. Samt att jag kan slappna av med denna lösning, vill helst inte inse att jag har gjort fel val när det har hunnit växa till sig allt för mycket.
Om du gjort rätt val kommer att visa sig. Skulle USA fortsätta dundra på och AI-hypen på storbolagsnivå inte är en bubbla så kanske du förlorar en del. Men svårt att säga.
Min bedömning är att du kan sitta lugnt i båten om du själv är nöjd med att betala lite extra avgift för en bekvämlighet och acceptera risken för att det inte blint är en indexfond (men dock en extremt bred fond).
Kort svar: Ja, du får i princip all optimering i ett paket.
Med Dimensional World Equity Fund SEK Accumulation (IE00BN898167) får du 14.188 bolag i alla bolagsstorlekar (stora, mellanstora och småbolag) inom utvecklade marknader och tillväxtmarknader för 0,4 % årlig avgift. Detta är enormt mycket bredare än majoriteten av fonder där ute.
Det är värt att förstå att Dimensionals fonder varken är indexfonder eller passiva. De klassar sig själva som systematiskt aktiva i sin förvaltning och investerar evidensbaserat (forskning) genom att ta på sig flera riskfaktorer (såsom större vikt mot småbolag och värde, med flera) än bara marknadsrisken. Detta betyder att fonden kan överprestera eller underprestera sitt jämförelseindex under en viss tid.
Fondbolagen Dimensional och Avantis fungerar inte som vilken aktiv fondförvaltare som helst. De väljer inte aktier i portföljen baserat på magkänsla utan de bygger portföljen på en bred marknadsviktad grund och sedan gör dem systematiska över/undervikter baserat på faktorpremier (vilket i sig är baserade på forskning som gås igenom i poddavsnitten som jag skickade).