Interaktiv Global Indexfond - En tanke om en framtida fond för alla

Tänk er, EN Global fond som innehåller ALLA börsnoterade företag i världen, men den är interaktiv.

Vad in i ?*!!?&/%€# menar jag med det?

Jo, vi har en fond som är en passiv global indexfond i grundutförandet.
Vill du ha med alla bolag så är du klar! DONE!

Men säg att du vill justera något själv.
Då finns filter som du kan klicka i för att välja vad som ska exkluderas, ner på bolagsnivå.

Göra fonden till en ESG fond, ta bort EM, ta bort mikrobolag, ta bort fastigheter, ta bort vissa länder eller ta bort enstaka bolag. Eller gör den utdelande. Ta bort så mycket du vill eller inget! Du bestämmer!

Finns inga tekniska begränsningar i detta idag då alla köp och sälj räknas ut automatiskt. Så det gör inget om hälften av alla som har fonden exkluderat något själv. Algoritmerna sköter detta åt oss.

Samma avgift för alla för att underlätta, alternativt ta med en minimal kostnad (till exempel (0,01% tillägg på avgiften) för varje kategori du pillar på. Så göra om till ESG och ta bort EM skulle göra att avgiften gick upp med 0,02%-enheter. Det kanske inte ska vara helt gratis att pilla om man vill att folk inte pillar?

Har vi inte redan detta idag? Nej, inte riktigt. Vi kan välja olika fonder men det finns väl knappt någon fond eller ETF som man egentligen inte skulle vilja justera på något sätt.

Så jag föreslår en superfond (“to rule them all”): “AimHigher Interactive True Global Index Fund”
Om det ska vara en ETF eller en vanlig fond (eller båda alternativen) får experterna hantera. Jag har inte kommit så långt i uträkningarna :smiley:

6 gillningar

Lite som Sigmastocks då?

Inte riktigt.
Sigmastocks är ju ren aktiv förvaltning där du svarat på frågor och de förvaltar ur 900 bolag de valt ut.
Jag menar att du ska kunna ha en global indexfond där du själv exkluderat kanske Tesla, Amazon och Fingerprint och sen tagit bort Italien. Men du har alla andra börsnoterade bolag (som finns till marknades förfogande).

Låter bra. “Bucketshop Global Index” till låga 0,10% i avgift. S&P 500 + godbitar från Europa, Japan och Kanada. Let’s go :raised_hands:

Ja det hade varit sjysst!
Hur mycket hade du varit beredd att betala, och vilka (om några) exluderingar hade du gjort?

Fint, jag är på! :grin:

Har länge grämt mig över att inte kunna välja bort uppenbart överhypade bolag eller kunna minska på viktningen på små tillväxtbolag t.ex. (så att man slipper extra Small cap value ETF:er)

1 gillning

En sådan fon eller ETF skulle kunna växa enormt och ha lite lägre transaktionskostnader då mycket handel kan ske inom fonden i sig. Så utan pill hade jag velat komma ner till en avgift som slår dagens passiva fonder. Med alla valfria pill som går att göra kanske det dubbla? Så mellan 0,15% och 0,40% kanske för en fond. I dagsläget.
Jag har inte hunnit drömma färdigt än, men jag hade till en början exkluderat vissa bolag och vissa länder.
Sen kanske man kan tänka sig lite roligare filter. Typ ta bort alla värdebolag som inte visat nollresultat eller bättre senaste tre åren. Nu vet jag inte om just det är det smartaste man kan göra men det är sådant jag hade börjat kolla på.
En sådan fond skulle definitivt få mig att börja pilla på en helt annan nivå än jag gör idag :sweat_smile:

Så jag kanske hade börjat med att ha en fond där 80% av pengarna ligger och den kör helt passiva versionen, inget pill och sen haft en fond på 20% där jag pillat hårt :smiley:

2 gillningar

Det går kanske inte att ha allt i en gemensam fond? Då behöver varje enskild andelsägare få sina andelar justerade efter utvecklingen i just deras innehav. Någon form av aktierobot blir det ändå. Men juridiken är ju egentligen ointressant när man bara dagdrömmer. :face_holding_back_tears:

En variant man typ kan göra manuellt idag är att blanka de innehav man inte vill ha. Fast det blir dyrare, inte billigare.

1 gillning

Vi behöver definiera om vad andelar betyder och om de ska finnas kvar eller inte.
Kan mycket väl vara att allt räknas ut som andelar i alla bolag man har och man får ett totalt värde som presenteras. Finns inget NAV att följa.
Man jämförs hela tiden mot totala indexet och ser om ens egna pillande hjälpt eller stjälpt.

Redovisning:
Du har innehav i (antal företag): 6200
Ditt innehav har total värde (SEK): 174 300

Tryck här för att kolla på dina innehav: “Mitt innehav”
Sen kan du bryta ner det på land, sektor eller företag. Precis som i vanliga fonder.
Där ser du fördelning och värde uppdelat per land, sektor eller företag.

Nu är jag inte insatt i hur en fond fungerar i detalj.

Men säg att det finns 4 olika exkluderingar med ja och nej. Bara där har du 16 olika fonder. Med alla varianter av exkluderingar så blir det en uppsjö med olika fonder som då måste styras, förvaltas och underhållas.

Tänker spontant att det ligger ett stort arbete bakom, som då kostar pengar.

Eller tänker jag fel?

En lösning á la Lysa, hade varit fördelaktigt, där man precis som aktie/räntedel kan dra upp och ner i de olika kategorierna på ett smidigt sätt.

Nej, tänk ett steg längre.
Du har ingen fond i dagens mening. Du har en kassa med pengar som alla kunder stoppat in.
Dvs de har inte köpt andelar, de har stoppat in pengar. Du bokför allas pengar separat.
Kunderna filtrerar och skapar i slutändan därmed en lista med företag/aktier som de vill ha. Så köper fonden just dessa bolag till kunden. Innebär att kunden kan få 3,234326721 andeler i Investor och det kommer synas på just den kundens konto.

Eller tänk på det så här. Alla kunder hos en bank idag har en ISK.
De får endast köpa aktier (finns inga fonder). De väljer vilka aktier de ska ha och banken köper dem.
På kontot ser kunden exakt antal aktier och värdena. inget konstigt så här långt.
Nu slår du ihop alla ISK:er som finns på banken och kallar det för AimHighers globala indexfond eller något annat. Alla kunder ser fortfarande vad de äger i varje företag.
Antar att ovan inte är svårt att tänka sig då det inte skiljer direkt mot vad vi har idag.
Men i nästa steg så utgår vi från att folk inte börjar med att välja aktier utan de får ALLA aktier på köpet. De får istället välja bort saker de inte vill ha. Allt bokförs och visas på kundens egna konto.
Finns inga andelar i fonden då den inte existerar som i dagens definition av fonder.

1 gillning

Ja, om man väljer genom reglage eller % eller belopp är kanske inte det viktigaste. Däremot att du kan reglera precis alla parametrar, ner på aktienivå.
Kanske till och med så att du kanske väljer bort fastigheter som bransch men lägger till just SBB för att du tror extremt mycket på just den aktien.
Eller att du dubblar andelen fastigheter för att det är där pengarna finns kommande 10 år?

Jag vill kunna ha friheten att exkludera eller öka eller ändra hur jag vill. Men jag vill utgå från ALLT då det är enklare.

Skulle vilja ha en sådan fondrobot för faktorinvestering.

Man skulle alltså kunna bestämma vilka faktorer man vill vikta mot och till vilken grad.

T.ex skulle man kunna säga till roboten att investera i de “100 bästa småbolagen baserat på värderingar, lönsamhet, momentum, etc”

Den ultimata pillfonden alltså? :joy:

(Såja @melwa - ta en treo och andas i en påse.)

3 gillningar

Precis,
om det kallas för fond eller robot eller något helt nytt spelar ingen roll.
Men jag vill ha något som alla förstår sig på.
Alla banker ska säga: Finns bara en “aktiefond”, köp denna så är du klar.
Gäller alltså för den summan som ska in på börsen. Räntor, guld och annat är inte med i denna fonden. Det kan komma i nästa version :smiley:

Nästa fråga man får av banken eller roboten/tjänsten blir:
Är du nöjd eller vill du exkludera något ur din investering? Då kommer man till en vy där man antingen fritt eller med hjälp av roboten filterar.

Om man kan formulera sin investering på ett vettigt sätt (tänk Query) så ska systemet hantera det.

I ditt fall blir det “Exkludera allt utom följande:”

Det var i princip det här jag trodde en fondrobot var innan jag förstod att termen mest var marknadsföring. Hade gärna sparat i en sådan detaljpillfond! :slight_smile:

1 gillning

Ja, nämnde det på något ställe :smiley:
Men jag tror att om majoriteten får detta som alternativ och börjar med ALLT så kommer de få en större diversifiering och en bredare investering.
Sen kan man lägga till frågor eller “prov” för att få pilla. Redan nu finns det på AVA och NN där man får göra ett prov innan man låser upp nya investeringsmöjligheter.

Jag vill ha en riktig global fond, men vill ta bort vissa saker som jag inte vill förknippas med. Rätt eller fel spelar ingen roll. Säg att jag vill basera besluten på min personliga moral, eller misstro till bolag eller sektorer etc.
Säg något extremt, att jag skulle vilja ta bort alla företag som producerar eller säljer kött av olika slag. Alla bönder, slakterier, butiker etc. ska ut ur portföljen. Kasnke även alla fastighetsbolag som äger butikslokaler eller fabrikslokaler som hanterar kött. Alla transportföretag också. Kanske inte många bolag kvar i slutändan :rofl:
Jag är köttätare så det lär inte hända hos mig, men vi kan ta det som ett exempel.

Ja, nu har jag släppt en utmärkt affärsidé … bara för någon att sno den.
Eller ge mig X miljarder så ska jag ta fram ett bolag som skapar systemet som kan hantera detta :grin:

1 gillning

Det finns något snarlikt som kallas direct indexing/personalized indexing.

2 gillningar