Interaktiv Global Indexfond - En tanke om en framtida fond för alla

Jisses. Bara man inte måste köpa en sån. :see_no_evil:

1 gillning

Åt rätt håll, men den verkar ju vara extremt begränsad.
Man verkar utgå från en passivt förvaltad lista baserat på ett index som passar just den kunden.

personalized indexing investors directly own individual stocks in a separately managed account (SMA) that represents a chosen market-capitalization-weighted benchmark. Typically, it’s not necessary to own every stock in an index in order approximate its performance.

Grundversionen borde ju vara din dröm. Innehåller ALLT du vill ha. Sen behöver du aldrig pilla för det kan inte komma något bättre i framtiden

Nej då, extremt flexibel:

Man utgår ofta från ett index, men sedan kan varje kund välja och vraka hur man vill frångå det.

1 gillning

Nej, man utgår från en redan aktivt utvald portfölj som “representerar” indexet man valt.
Du kommer inte få andelar i alla bolagen i indexet du vill ha.

Sen tillkommer annat som är till för USA (eller en depå i Sverige):
Stocks that drop below their cost basis are sold, and correlated (but not "substantially identical") replacement stocks are immediately repurchased to navigate the wash-sale rule.
Man skatteoptimerar genom att sälja och köpa liknande bolag. Dvs du har inte alla bolag i din portfölj.

Det är en annan aspekt som kallas “sampling” och används även i många indexfonder.

Men du har fortfarande valmöjlighet att nedvikta/uppvikta enligt “personal preferences” som citatet jag kopierade över från länken visar på. Såklart kan du exkludera/inkludera där också, faktorinvestering ges även som ett annat konkret exempel. Det reflekterar även bara en förvaltares implementation av konceptet, finns många fler.

Ytterligare en annan aspekt som man har möjlighet att ta hänsyn till med tekniken. Men om du läser på ordentligt så ser du att det inte är begränsat till dessa två du nämner här.

Såklart finns det inte här och är inte superpoppis i USA heller vad jag vet, men tekniken och möjligheten finns redan där.

1 gillning

Är grundversionen ESG? :wink:

1 gillning

Ja, som jag skrev i första inlägget så ser jag inga tekniska hinder idag. Allt jag vill göra går rent tekniskt. Det jag inte hade koll på var om någon redan implementerat något liknande.

Sen verkar de sälja in det på ett annat sätt när jag läser om det.
Jag vill börja i andra ändan. Vi utgår från global passiv fond där allt ingår. Sen gör du förändringar. Jag vill ha det som ultimata lösningen som passar min faster Agda också, hon är som @Melwa och vill ha en stabil passiv globalfond (dock inte ESG som Melwa vill ha :rofl: )
För “experter” kan det bli som jag skrev ovan, du anger din Query och får en personlig portfölj.

OK, det kan bli andra frågan du får (dvs efter du svarat att du inte är nöjd) :kissing_heart:

Mitt första inlägg kvarstår. Hoppas man slipper köpa. :rofl:

Inga tvång här inte. Du behöver inte ens besöka hemsidan :slight_smile:

1 gillning

Så bra! :partying_face:

Ordningen återställd! :heart:

:sloth::sailboat::moneybag:

1 gillning

Det är precis så det fungerar! Visualisering från länken:

1 gillning

Det här är en strålande idé! En glimt av framtiden för privata investerare.

1 gillning