Kliade i fingrarna, ville leka, trött

Är det försent att rida på Europa-uppgången? Jag vet, ingen vet. Ville minska USA lite. Kliade lite i fingrarna. Har suttit still i båten hela tiden. Nysparar inget och känns tungt med 10 % ned fortfarande. Har i för sig 20 % av hela kapitalet på banken, då jag är i stay rich.

Sålde från globalt nu för att det kliade i fingrarna och det alltid brukar vara ganska lugnt på sommaren. Sålde 0,18 % av innehållet i globala indexfonder imåndags, men missade stopp-tiden kl 12.00 för köp igår i Storebrand Europa A. Beloppet utgör 16 % av hela kapitalet på börsen, då jag även har ca 10 % svenska indexfonder.

Igår gick USA-indexfen upp med runt 0,50-0,60 %, så bättre att ha suttit still i båten. Men, men …

Nu har jag till kl. 12 på mig att bestämma vad jag ska göra.

I förmarknaden. Europa verkar lite nervösa inför att USA och Kina har någon deal på gång. USA väntar på samma sak, inflationssiffror etc.

Nu blir jag bara trött. Borde kanske suttit still, men ska jag vänta nu vid sidlinjen, köpa tillbaka globala andelar eller köpa andelar i Storebrand Europa.

3 gillningar

Känner igen det där med “kliar i fingrarna” :wink:. Jag har tänkt några gånger under detta året om jag skulle minskat ner andelen globalfond men har lyckats låta bli.
Men nu har du ju redan sålt så inget att hänga läpp över/få ångest över. Köp det du tror på, antingen global igen, eller
Europa eller kanske nåt helt annat?
Du har ju inget så mycket Sverige, bara 10%? Allt från 20-40% rekommenderas beroende på vart man läser.

1 gillning

Köp Europa-etf? Då får du ju kursen i realtid och ordern tar inte lika lång tid.

1 gillning

Många asset managers jag har lyssnat på senaste tiden (typ veckan) verkar inställda på att övriga världen/Europa kommer att fortsätta överprestera gentemot USA den närmaste tiden, typ på ca. ett års tidshorisont. Någon jag lyssnade på i går på Bloomberg TV trodde att USD kunde fortsätta att minska i värde pga kommande fortsatt flöde ut ur USA närmaste tiden. Det snackades om en EURUSD-kurs på upp emot 1,40, troligen under nästa år, men att vägen dit inte kommer att vara rak.

Jag är lite inne på att dela upp aktiemarknaden för Developed Markets i tre hinkar och göra en jämn fördelning mellan dessa. Typ. Nordamerika 1/3, Europa 1/3 och Asia Pacific 1/3, sen köra ombalansering mellan dessa då vikterna förändras fram och tillbaka, för det är vad jag tror kommer att hända. Jag vill försöka kapitalisera på svängningarna, samtidigt som jag har en väldiversifierad portfölj.

Tillägg

Sen årsskiftet har resten av världen dragit ifrån USA rätt rejält. Kanske kommer gapet att minska igen, eller så fortsätter det att öka. Vem vet?

Blå kurva är S&P 500 mätt i USD, purpurfärgad kurva är motsv. mätt i EUR. Övriga kurvor, MCSI USA (röd) samt MSCI World ex USA (svart) mätta i EUR.

3 gillningar

Paragraf från länk nedan:

I den sista delen tittar vi på studier (Graham, 1994) som undersökte frågan: ”Hur mycket rätt har experter, gurus och analytiker?”. Särskilt den senare forskningen är ingen munter läsning. I en studie från 2017 (Bailey) gick man genom mer än 6 000 förutsägelser från 68 kända analytiker. I genomsnitt hade de bara 48 % rätt. Det vill säga att:

Du har större chans att få rätt om du singlar slant än lyssnar på en experts förutsägelse!

6 gillningar

Fortsatte och köpte Storebrand Europa som jag tänkt. Lite jobbigt nu, då jag framgår statistik men rycktes med till sist.

Nu sålde jag bara 18 % av den globala delen. Den innehåller ju redan Europaockså. Så när jag nu köper en ren Europa, hur mycket har jag egentligen minskat USA? LF och Avanza innehåller ju ca 70 % USA. Men jag minskar ju även annat globalt, vilket kanske hade varit bra att ha kvar, tex Kanada, Australien, Japan etc. Känner mig lite förvirrad nu.

Om du hade 70% USA innan och har sålt bort 18% av det så tänker jag att du borde ha 70*(1-0,18)=57,4% USA kvar.

1 gillning

Jag dumpade allt globalt innan värsta nedgången men Europa har ju inte heller gått lysande.

Jag kompletterade alla woke-fonder med lite försvars- och energiaktier, och de har gått lite bättre. Ljuspunkt är Siemens Energy.

Är väl ändå nöjd med mitt agerande, men egentligen vill jag bara sitta i båten och inte hålla på och trixa.

1 gillning

Har du avanza så finns fördelning över länder under analys.

1 gillning

Ja, man har ju god lust att bara ge USA fingret eftersom deras vicepresident gjorde det åt oss. Men jag har lyckats hålla mig. Tror ändå det är bäst att vara global i långa loppet.

4 gillningar