Dags för en Europeisk indexfond?

Nu när Trump hotar Europa, kanske det är hög tid för Europa att visa vad man verkligen går för. På senare tid har Europa dessutom presterat ganska bra på många områden.

3 gillningar

Tycker det inte är dags för mer Europa än vad det varit tidigare. Den andel Europa som finns i globalfond räcker för mig.

3 gillningar

Det stämmer, jag räknade själv och såg att fördelningen mot Europa i DNB Global Indeks S är cirka 12%. Det känns som mer än tillräckligt för att diversifiera riskerna och få exponering mot olika marknader.

1 gillning

Vissa globalfonder verkar ha något mindre andel Europa än verklig fördelning som ligger kring 15-17%. Så då kompletterar jag med ett par procent Europa.

Samma med USA om jag exempelvis har Storebrand Global All Countries och behöver lägga till typ 5%.

Glöm inte Sverige ! För Storebrand global all countries har typ 0,2% Sverige bara…

Löser det genom att inte bara ha Storebrand som global indexfond. Så skillnaden blir i slutändan så liten att den egentligen inte behövs kompensera för.

Eller så kan man tänka att det är bra att vi européer fortsatt äger mycket USA för att kunna påverka dem och amerikanska företag, samt plocka hem deras vinster hit och göra något vettigt med dem.

Själv överviktade jag mot Europa och Sverige redan i december. Ett bra drag så här långt. Jag har dock fortfarande det mesta i en globalfond. Funderar på att pytsa över lite mer till Europa, Sverige och Emerging markets.

Länk till “Vanguard economic and market outlook for 2025”, för lite mer kött på benen: https://corporate.vanguard.com/content/dam/corp/research/pdf/isg_vemo_2025.pdf

Diagrammet på sid 20 är intressant.

En till datapunkt:
USA, Europa och Kina befinner sig på väldigt olika platser i konjunkturcykeln: Business Cycle Update

4 gillningar

Att satsa på Europa idag är inget jag skulle göra…

Nu är suget stort för att sälja alla globalfonder och lägga i Europa…

Vad tror vi om Avanza Europa kontra AMF aktiefond Europa?

Problemet är väl snarare att Globalfonder är så inriktade på just USA, och går det dåligt för dom vilket mycket talar för framöver så kommer man ju gå minus rejält.

1 gillning

Jag tror att sannolikheten för att Europiska börserna ska överprestera jmf med USA ökat de senaste månaderna. Har justerat min exponering från

70% USA - 10 % Europa

till

50% USA - 30% Europa.

Europa måste satsa och investera i industrin när USA tar ett steg tillbaka. Det tror jag är bra för europeiska företag. Den som lever får se.

2 gillningar

Vad tror vi om Spiltan Globalfond i dessa tider?
70 % Nordamerika gör att jag sneglar mot en Europafond.

Men rent krasst, sitt still i båten, även om det kliar i fingrarna…

En globalfond är redan marknads viktad mot Europa.

Sätt dig på händerna om det kliar så mycket :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror att det alltid bäst att sitta still i båten om man har en bra båt. Samt att man inte får betalt för minskad diversifiering sett till risk.

MSCI ACWI 28 feb 2025:

United States 65.75%
Japan 4.71%
United Kingdom 3.27%
China 3.01%
Canada 2.71%
Other 20.53%

Bara äga hela marknaden med global Index, tillväxtmarknader, småbolag och justera vikten om den diffar något :grinning:

Har 0.8% mer USA än denna senaste uppdateringen, så inte jättelångt ifrån…ett fåtal tiondels procentenheter kan man nog bortse från tills vidare.

1 gillning

Vet någon hur mycket EU DNB global indeks S har? Tror runt 12%?

Country breakdown (%)*
United States 72,74
Japan 5,21
United Kingdom 3,23
Canada 2,88
France 2,55
Switzerland 2,53
Germany 2,40
Australia 1,61
Netherlands 1,09
Sweden 1,00

3,23 + 2,55 + 2,53 + 2,40 + 1,09 + 1,0 = 12,8%