Överviktar någon Europa 2026?

Någon som tänker övervika Europa 2026 då mkt i USA värderas väldigt högt jämfört med Europa?

Tips på billig Europafond eller ETF? Index.

Helst en fond som inte valt något ESG spår och exkluderar företag.

Kör allt mitt sparande på Montrose.

1 gillning

Överviktat Europa, Japan & Sverige sedan starten på 2025. Använt diverse indexfonder för att göra det, från bla Storebrand & Avanza :slight_smile:

3 gillningar

Övervikt och övervikt, snarare likaviktar jag sett från BNP perspektiv :sweat_smile: Adderat Europafond parallellt med globalfond så USA och Europa har ungefär lika vikt. Samt 20% Sverige. Använt Storebrand Europa på de flesta konto.

3 gillningar

Jag har också valt Storebrand Europa för en del av mitt månadssparande.

V.g regioner inom aktier och Developed Markets så kör jag f.n. lika vikt på USA, Eurozonen och Pacific. Vilket innebär övervikt på Europa inom aktiedelen av portföljen, jämfört med marknadsvikt.

Överviktade något ifjol och överviktar även i år. För att komma närmare verklig marknadsvikt i global index-fond men också för att lägga lite mer i Europa och mindre i USA. USA fortsatt störst men har kanske drygt 50% istället för DNBs 73% eller var det nu låg.

1 gillning

Nej, jag tar personligen inga aktiva beslut på den fronten, utan kör marknadsvikt som vanligt.

Ta gärna och titta på detta avsnitt.

5 gillningar

Jag kör på 1/3 av sparandet i svenska enskilda aktier kommer fokusera en del på svenska investmentbolag/skogsbolag/fastighetsbolag samt dagligvaruhandel i år.

1 gillning

hur är din fördelning mer exakt och vilka fonder? :slight_smile:

intressant!
Hur ser din fördelning ut? 100% global indexfond?

1 gillning

Sakta flyttat sparande från USA under -25, Skall man ligga tungt där så är det viktigt att man har mycket lång sparhorisont.
Indexfondernas inflöden matar köp på magnificent seven.
Börjar ballongen pysa så kan den pysa länge.

Ja, jag har en mindre övervikt Europa genom LF Europa index, men överviktar ännu mer mot Sverige och eftersom det ligger i Europa blir det ju ännu mer… :smiley:

2 gillningar

Jag med!

Räknar med en massa brus fram tills jag behöver mina pengar. Är 100% medveten om att ingen vet vilka de närmsta 25+ årens vinnare kommer bli på börsen. Så jag satsar på alla.

Det är den stora fördelen med en global indexfond. Krävs varken pill eller chansning. Det bör bli tillräckligt bra ändå.

2 gillningar

Kör Storebrand All Countries som global indexfond. Använder också Storebrand för att övervikta Europa. Minns inte exakt men kanske 88% i globalt index och 12% i Europa.

Absolut inte. Kraschen i USA har det pratats om i minst 3-4 år och den som trott på den har missat enorma uppgångar. Jag kör på som vanligt med global index, svenska investmentbolag och lite allväder.

6 gillningar

Jag säger absolut istället, av anledningen att jag utöver en global indexfond har ett svenskt investmentbolag i portföljen. Går därmed ifrån globalt index och får en övervikt mot Sverige (Europa).

1 gillning

Jag kan garantera dig att om USA pyser så kommer resterande index i världen göra det med.

6 gillningar

Absolut. Gäller att sprida mer än så.

Finns en hel del att välja på som följer inflationen plus sannolikt lite till