Globalt eller sverige just nu?

Hej.

I dagsläget har jag stor exponering mot Sverige.
Har ni också era portföljer viktade mot Sverige eller kör fortsatt mer globalt trots den svaga kronan?

Börjar tröttna på den svenska kronan och har i princip inget förtroende kvar för den…

Såhär ser min fördelning ut just nu.

Global 76,7%
EM 10,2%
Sverige 9,2%
Indien 2,9%
Japan 1%

2 gillningar

Har ca 10% av aktiedelen i Sverige. Så en del övervikt om man jämför med marknadsvikt. Hälften i småbolag och hälften i Omxs30. Lägger annars 70% i globalfond. Övriga 20% i tillväxtmarknader och Amerikanska småbolag.

1 gillning

Jag klurar också på detta. Men det bästa är nog att ”stay the course”.

Jag tror på Sveriges företagsutveckling. Men vår valuta och höga belåning medför en del risk.

Nedan är min fördelning för högriskhinken. ”Övrigt” är räntefonder som är valutasäkrade till SEK.

2 gillningar

På ett ungefär:

70% global index
10% Sverige
10 % tillväxtmarknader
10% småföretag

Samma som tidigare vill säga :slight_smile:

3 gillningar
  1. utgår ifrån att svenska kronan fortsätter de kommande 20 åren som de senaste 50 dvs den tappar. Kör allt privat sparande i globalfonder men har typ 6 månader i SEK på konto.

2. tror ändå att Sverige på kort och mellanlång sikt funkar att driva företag i och tjäna pengar så bolagets pengar som jag inte tagit ut ligger i AMF Mixed räntefond för två år och något ytterligare år i globalfonder

3. på lång sikt tror jag inte att Sverige står emot det inre trycket och företaget får jag då flytta utomlands men tror på sju år till här.

2 gillningar

Vilken fond för amerikanska småföretag köper du?

SPDR MSCI US small cap value weighted

2 gillningar

Långsiktig egenportfölj som är en bastard av rt och annat tänk. Är ett komplement till lysa där jag har majoriteten av investeringarna…

1 gillning

Ca 60% likviditet (SEK) sedan sommaren 2022
Ca 30% i svenska aktier
Ca 10% i amerikanska, italienska, franska, finska, tyska, danska och norska aktier

Hade ca 70% i utländska aktier fram till sommaren 2022.

Vägrar köpa utländska aktier med mina SEK till dom här valutakurserna. Känner mig riktigt deppig över SEK utvecklingen dels som valuta men också föra hela landet som helhet. Mitt älskade Sverige känns bräckligare än någonsin. Känns som att mina politiska åsikter förändras med vår nationalekonomi. Blir mer och mer konservativ. Känner att huvuden måste flyga, någon eller några måste bära och ta ansvar för situationen vi befinner oss i.

Letar med ljus och lykta efter möjligheter att investera mina 60% men allt känns skit tråkigt och har gjort länge. Finns inget som tilltalar, måste ner ganska rejält för att jag ska börja köpa igen.

Nej, är inte intresserad av någon superrationell, jättebra indexfond.

Som jag själv uppfattar det är nuläget å ena sidan ett starkt argument för globalfonder som modell men samtidigt kan det finnas en poäng med att kortsiktigt övervikta Sverige i nysparandet.

Vanligtvis har jag cirka 20% Sverige som målvikt, men för närvarande på grund av dålig SEK-kurs och att svenska marknaden har underpresterat så överviktar jag Sverige något och kör 30% istället.

Jag har ökat min svenska del under den senaste tiden från att ha haft 80/20, global index/Spiltan invest till 65/35.
Jag tror Sverige hämtar sig fint över tid.

Hur er planen ut när/hur ni ska minska övervikten? Har ni spikat några regler för detta redan nu?

Någon speciell anledning till att du väljer just OMX30 framför bred index?
(Har själv funderat på mixen Avanza Zero/Plus småbolag ist för Plus Alla bolag / Småbolag som jag kör idag)

Tyvärr enda alternativet på den investeringsplattform jag använder.

1 gillning

Kanske, bara kanske en lite för stor övervikt på Sverige :joy:
I övrigt har jag Lysa i största sparandet, så detta är nog mest min spänning i tillvaron…

2 gillningar

Själv kör jag sedan 1år tillbaka 50% Nordnet Indexfond Sverige och 50% LF Global med en total avgift på 0,12%.

Känner mig trygg och bekväm med den fördelningen trots att den inte följer forskningen till punkt och pricka.

2 gillningar