Övervikta från global index till Sverige index?

Hej!

Har en bostad i Sthlm med 30% belåning som familjen kommer bo i länge som vi nog aldrig säljer som det ser ut nu. Två vuxna i 40 årsåldern med barn.

I min tjänstepension kör jag övervikt globalfond och sedan Sverigefond. Likadant på vårt privata. Om jag förstått Jan Bolmesson rätt så viktar han nu om till Sverige. Funderar på att göra detta själv men vill hitta en balans på typ kanske 60% global 40% Sverige, hur tänker ni?

Nu har jag en mix av lysa, plus alla bolag Sverige, Länsförsäkringar global, amf småbolag, spiltan investmentbolag, plus mikrobolag, Handelsbanken globala småbolag. Blir sugen på att bara köra lysa 100 aktie och resten i plus alla bolag Sverige. Hur tänker ni? Känns som att han släpper basportföljen?

/Kalle

1 gillning

Också intresserad av denna frågan, så gärna tips och råd :grinning:

Har som dig också LYSA, Plus Allabolag och AMF Småbolag bla. Ska man tex dra ner på Globalfonderna vikta över till ovanstående eller större del i Lysa 100/0 då det är mer home bias där (20%)

Blir det inte ren spekulation att vikta upp sverige för att timea en eventuell uppgång?
Stock picking osv.

Passiva indexfonder av en anledning eller?

2 gillningar

Tänker inte göra några ändringar. Valutafluktuationer var redan inräknade när jag byggde portföljen.

1 gillning

Nyfiken: Hur ser din fördelning ut?

Har ni förstått hur @janbolmeson fördelat om?

Jag uppfattar inte den här frågan som så dramatisk. Att under en period övervikta Sverige får inga stora konsekvenser. Så länge vi pratar nysparande är påverkan på totaltesultatet liten.

Att inte hålla på och pilla med sparandet uppfattar jag som en bra princip allmänt. Sitt still i båten. Att välja Sverige när den relativa undervärderingen är uppenbar känns inte som någon stor fråga. I bästa fall vinner du något på det, möjligen blir effekten ingen alls. Det är i min värld mindre sannolikt att du ska förlora på det.

1 gillning

Jag tolkar det som han ser en möjlighet för bättre förväntad avkastning genom att rikta om nysparandet mer mot Sverige än tidigare. Inte ändra portföljerna som redan finns. Utan bara dirigera om nysparandet under en period för att köpa mer Sverige när det är “lite rea”.

1 gillning

Jag tänker att ingen kan veta något om framtiden oavsett hur sofistikerade modeller de presenterar. Så jag fortsätter att investera i en bred global indexfond och väljer att inte lyssna på alla dessa ”nya rön” om ”billiga fonder”. Sitt still i båten, du har en bra båt! :blush:

1 gillning

Jag utgår från marknadsvikt men har tiltat lite och ligger nu på ca 30% homebias.
Majoriteten av sparandet har jag i Lysa

Viktar över mot Sverige genom att tilta lite extra mot Sverige index samt Investmentbolag och småbolag.
Globalt tilltar jag lite extra mot främst mot multifaktor samt small cap value.

Dvs inga stora förändringar men har tiltat bort liiite från the big 7 som dominerar globala marknadsviktade index och istället fokuserat något mer på övriga riskfaktorer. Känns som en portfölj som jag kan ligga kvar i länge.

Min totala portfölj (ink Lysa) ser ungefär ut så här:

Global Large cap index 39%
Buffert 16%
Sverige large cap index 16%
Investment bolag Sverige 8%
Global Multifaktor 5%
Small cap Sve - Aktiv förvaltning 6%
Small cap US - Value 3%
Small cap Global - index 2%
Small cap EU - Value 2%
Investment bolag global 2%
Emerging markets 2%
Tot 100%
(Home bias) 30%
1 gillning

Är mkt ambivalent kring detta med home bias. Kommer hålla det konstant runt 10%. Kanske är det för lite och för mellanmjölk för att spela någon roll.

Ligger själv runt 5% bara. Hälften småbolag. För lite egentligen för att ge någon effekt, det är mest bara rent känslomässigt och fomo som jag har dessa 5%. Annars 85% i globalfond.

Kanske borde uttryckt mig tydligare, valutafluktuationer var något jag redan tog med i mina beräkningar och förväntningar när jag byggde portföljen. Hur som helst är min fördelning som föjler:

40% USA
35% Global
15% Sverige
10% Asien

I praktiken blir det runt 60+% USA iom att global innehåller USA till stor del.

Ok jag tolkade som att jan viktar om allt så att han totalt kanske ligger på 60 globalt och 40 sverige under en period

Ligger fortfarande med störst vikt globalt eftersom Lysa är mitt primära sparande. Det har inte förändrats. De ligger med 20 procent mot Sverige.

I nytt sparande tex som jag har på avanza (tex tjänstepension) så kör jag idag 50/50. Så det är inga dramatiska ändringar på totalen. OCH jag sitter inte på någon kristallkula utan jag har haft fel ganska många gånger. :wink:

Se trådarna:

1 gillning

Kommer Lysa vikta om när euron är 9ish SEK igen? Eller samma fråga omformulerad: Har Lysa alltid haft 20% Sverige.

Lysa har alltid haft 20% eller iaf de senaste åren så det är inget nytt. En anledning till att inte köra Lysa är just den höga sverige viktningen som ju strider mot forskningen. :roll_eyes: En risk man inte får betalt för.

2 gillningar

Yes, de har haft det sedan start. Kommer de vikta om? Vågar slå vad om att svaret är nej. Deras position är inte en spekulation.

Okej tack för svar och era goda råd. Så dem flesta ligger kvar på att fortfarande ha ganska lite i Sverige.
Vill man gå någon sorts medelväg kanske man lika gärna kan ändra och lägga större delen av månadsparandet på Lysa istället för att ändra om på Avanza, blir väl ändå lite mer Sverige då?

Ska man pilla på Avanza känns de lite som man kommer tillbaka till detta som ni pratat om, ändra inte och försök tajma. För när ska man vikta om isf, nu eller om 3mån, och när ska man vikta tillbaka? Är väl detta som lätt blir rörigt, speciellt för en själv som inte riktigt kan detta.

Har följande och sparar 50/50 i båda

Lysa: 100/0

Avanza: (Det jag tänkte på Avanza var isf att höja AMF och Plus Allabolag)

Om du kan förutsäga den svenska valutakursen i framtiden, så ska du givetvis vikta om utifrån dina tankar om vad valutakurserna kommer att vara i framtiden. Jag hoppas att du gör ett bra val!