Europafonder inför 2026

jag har läst och inspirerats av genomgången av dom bästa fonderna 2026. jag planerar också investera en del i en europafond. har det gjorts nån liknande genomgång för dom? vilka är egentligen de bästa fonderna? jag är intresserad både av regukljärfonder och etf’er.

I ppm finns det en fond som heter nordea european stars som såg rätt bra ut då jag tittade på den för nåt år sedan. Finns ju annars indexfonder med låga avgifter. Indexfond är sannolikt bäst

1 gillning

Som vanligt tycker jag justETF är rätt plats att börja. Den fond jag efter en snabb koll där tycker ser mest lockande ut är LYP6, som följer det bredaste Europaindexet, har €16G AuM (ingen risk för nedläggning) och kostar sju baspunkter om året.

3 gillningar

Hur ofta sker nedläggning av etf eller fond? Vad brukar hända då?

1 gillning

Jag kör Avanza Europa. Inte gjort någon vidare analys. 0,26% i avgift.

1 gillning

Har Storebrand Europa A SEK, 0,24% på Avanza.

3 gillningar

Vad jag förstått är det några få procent per år som läggs ner, och då får man samma kostnader som vid ett frivilligt fondbyte (så det är mest jobbigt om man har reavinstskatt). En annan nackdel med mindre fonder är att spreaden tenderar att vara större. I det här fallet kostar den mindre, billigare fonden fem baspunkter per år, alltså två baspunkter mindre, och är också lite smalare.

2 gillningar

Tack för infon👍

Den bästa europafonden är en … globalfond :sweat_smile:

7 gillningar

Inte om man söker en europafond. Då är en europafond bäst :blush:

2 gillningar

LFs globalfond har en exponering mot USA på 75%. En mer normal exponering mot USA skulle vara 65%. Överexponeringen kommer sig av att LF enbart investerar på mogna marknader. Samtidigt är exponeringen mot Europa endast 12%.

Det är vanligt att tänka att home bias kan vara motiverat, tex som ett sätt att sprida politisk risk. En Europafond kan då (tillsammans med en Sverigefond) fungera som ett home bias för oss här i Norden. Att placera 80% i en Globalfond, 10% i en Europafond och 10% i en Sverigefond känns OK tycker jag.

1 gillning

Eller snarare kanske 40% i en Globalfond, 40% i en Europafond och 20% i en Sverigefond, tycker jag. :wink:

1 gillning

jag är inne på en tredjedel i varje (global, europa, scerige). jag ska snart börja plocka ut och spendera så då tycker jag det är rimligt att ha övervikt mot världsindex i de valutor jag avser spendera i.

2 gillningar

Har en fjärdedel var i global, sverige, europa och räntor.