Vilken fördelning angående fonder

Hejsan är rätt ny till allt som har med investeringar att göra men har redan bestämt mig för att index fonder är det som passar mig bäst. och är lite fundersam över vilken fördelning som egentligen är mest optimal. har läst mig till att det rekommenderas en globalfond, en usa och en sverige.

men just nu kör jag:
LF Usa index
Avanza Global
Storebrand Europa A sek

är det dumt att inte ha någon sverigefond? eller skulle ni säga att europa fonden är onödig eftersom jag har en globalfond?

uppskattar all typ av feedback.

Hej,

Skulle säga att usa fonden är onödig då global består av 70% Usa. Europa är marknadsviktad i globalfonden.

En viss home bias brukar rekommenderas men det går lika bra med allt i global. Det du inte får med är globala småbolag, tillväxtmarknader och sverige.

2 gillningar

okej så vad rekomenderar du? att jag säljer både usa och europa och kör typ (80/20 global och alla bolag sverige?

Jag tycker ju att det bör vara enkelt. Men en globalfond fungerar alldeles utmärkt. Om du vill ha bredd, så kan det se ut typ:

70%- Avanza global
10%- Avanza EM
10%- Plus allabolag
10%- Handelsbanken gl. Småbolag

1 gillning

har lite svårt för EM men ska absolut göra lite justeringar i protföljen. tack för hjälpen!

Har samma syn på EM och trivs med:
80% global index
10% sverige index + spiltan aktiefond investmentbolag
10% lek/fomo fonder eller aktier jag tror på

det låter också som en möjlig plan
tack