Fördelning av fonder?

Hej!

Såhär ser min fondfördelning ut nu (se bild).
Har ca 20 % var i global index, småbolag och spiltan aktie invest.
Sen 13% i emerging, avanza zero och europa sen bara småsummor i de övriga.

Det känns väldigt spretigt och ju mer jag läst och lyssnar ju mer dumt inser jag att det är.

Bör jag sälja de flesta och satsa på bara typ global index och spiltan aktie invest? Samtidigt känns det lite kul att ha tex. småbolag, tillväxtmarknad och europa. Men ja. Det känns ju väldigt spretigt. Eller ska jag spara dom men bara fortsätta spara i global? Månadssparar ca 3500 per månad i dessa plus typ 500 i avanza auto 6 (pension) på ett KF och 1000 kr per månad i LYSA (vilket också känns lite dubbelt).

Fördelen med flera olika innehav är väl att man kan vikta om vid behov, ifall man tror sig kunna tjäna på det. Om man däremot tänkt sig att spara passivt, så är det väl en fördel att ha relativt få antal instrument, som gör det lättare att följa och administrera portföljen. Jag vet inte. Så tänker jag i alla fall.

Oavsett hur man gör vill man kanske inte ha instrument som överlappar varandra. Men det finns ju folk som gillar det också, t.ex. blandfonder, där aktier och räntepapper samsas. Allt efter tycke och smak.

1 gillning

Det är väl inte dumt att ha många fonder så länge de är bra.
Däremot är det kanske onödigt.
Japan och Europa ingår ju i global.
Även Sverige såklart.
Vill man övervikta någon region kan man ju ändå dela upp det, men annars onödigt.

1 gillning

Tack! Har börjat justera om något.

Tack. Har börjat vikta om en del nu.

1 gillning