Överviktar någon Europa 2026?

Överviktar Sverige sedan 2013, när jag började investera. Men det har inget med värderingar att göra. Europa som helhet ser jag ingen anledning att övervikta.

1 gillning

Blir lite övervikt för min del då jag köper en del svenska aktier som överpresterat index både svensk och globalt index sedan start av portföljen samt att jag lägger in lite extra i den just nu då jag känner mig rätt “klar” med mina indexfonder och vill investera mer i enskilda svenska aktier. Haha vet att mitt forumnamn ej klingar med det jag gör just nu :sweat_smile:

Låter dock mina globala indexfonder ligga kvar men dragit ner mina insättningar i dom just nu.

1 gillning

Nej, verkligen inte jag iaf…

2 gillningar

Jovars, har även fortsatt kompletterat respektive globalfond med Sverige, Europa och EM fonder för följande ungefärliga fördelning per region på aktiedelen. Räntedelen är bara i SEK så sammanlagt en hel del “home bias”. :thinking: Under 2025 var det dock bara mina Europa, Sverige och EM fonder som gick skapligt, men jag förväntar mig förstås inte samma resultat när vi summerar 2026.

  • Nordamerika 40%
  • Europa 40%
    • varav Sverige 20%
  • Asien 15%
  • övrigt 5%

Ja pga lägra AI risk inbillade jag mig, men börjar bli osäker. Har tidigare överviktat USA pga “Råkapitalism funkar” så min överviktning i Europa är tänkt kortsiktigt och de pengarna skall (tillskillnad från övervikt i Sverige) på sikt tillbaka i globala idxfonder.

Ärväldigt osäker på om detta är smart/optimalt, men då har jag gjort.
Siffror ?
Min fördelning av aktierdelen= nästan 100% idxfonder fördelat på: 70% Global 15% Europa, 15 %Sverige ca

Det tror jag att jag gör. Var går gränsen för övervikt Europa och vilken fördelning gäller enligt olika index?

Nä så otålig är jag inte längre. Marknadsviktad globalfond löser det där automatiskt

1 gillning

USA är bäst på övervikt.

Tror inte europa kommer ikapp även om vi jobbar på det med alla hamburgerrestauranger.

1 gillning

Jag köper globalindex och Sverigeindex funderar dock på att köpa Europaindex också men inte orkat kolla upp vilken fond man skulle välja. Kan också se ett etiskt skäl att investera i Europa pga att Europa iaf försöker undvika att va direkt människofientligt.

1 gillning

Jag har Storebrand Europa A

2 gillningar

Europa är ju helt kört. Vi har laggat i tillväxt i decennier och det ser värre ut framgent.

Usa är mycket bättre och även Asien har en framtid. Globala indexfonder innehåller de största bästa företagen i världen oavsett var de har sitt säte.

2 gillningar