Vad tror vi om Spiltan Globalfond Investmentbolag på lång sikt? På 3 och 5 års historik så går den lite bättre än de ”vanliga” globalfonderna.
Jag tänker den som ett komplement till den vanliga globalfonden, typ 80% Avanza Global eller liknande, 10 nått man tror på tex teknik eller Sverige och 10 Spiltan Globalfond.
Innehavet mot vanliga globalfonder skiljer sig åt ganska mycket. Endast ca 50% USA och lite teknik i innehavet. Kan vara bra för riskspridningen utan att nödvändigtvis förlora i avkastning? Vad tror ni?
Att ha det som en lekhinks-del i portföljen på säg 10% absolut. Det är ju en spekulation som vilken annan. Men man bör inte se det som en ersättning för en vanlig globalfond.
Det jag däremot brukar säga att man ska vara medveten om är att globalt tenderar det inte finnas samma överprestation för investmentbolag som i Sverige.
Jag själv kastade in handduken kring investmentbolag för något år sedan:
Jag har avanza global och spiltan global på 37% varsin. blir 74% på global. Gillar spiltan global, de fokuserar på mer finans medan Avanza global på teknik, sprider risken och presterar väldigt bra för mig
Den är inte dum som spekulation, finns betydligt sämre val. Jag är kluven, har haft den och sålt den, ångrar mig lite, men inte så mycket Sålde mest eftersom den inte gav den inritning i portföljen jag var ute efter.
Den svenska varianten tror jag mer på och använder den tillsammans med lite svenska småbolag för att få lite extra homebias (vilket ju var prutt för 2024 men snart vänder vi blad :-))
Tycker faktiskt att Spiltan Global IB är ett bra komplement till den Globala Index fonden /ETF. Det ger en ökad riskspridning, då Spiltan inte investerar i de marknadsviktade bolagen! Tex så finns inte Nvidia eller Tesla där alls. Jag har 20% av min Fond /ETF portfölj i Spiltan Global IB! 70% ligger i Van Guard ALL World ETF. (Där har jag även min hävstång, köper mer OM det blir börsfall) Och så blir det ju 10% kvar, det ligger i en AKTIVT förvaltad fond!! Häpp! Evli Emerging Frontier, som har överpresterat historiskt. De har numera lagt en 5% köpavgift, då de inte vill ha en mer kapital i fonden. Men jag hade den innan det, så den blir kvar så längde den presterar. Som kuriosa kan jag nämna: Två gånger i olika tidsperioder, har jag roddat utdelningsportfölj med aktier. Ca 25 st. Men när jag jämför den portföljens TOTAL avkastning mot fond /ETF portfölj, så vinner den senare alltid! Så jag accepterade de facto, och la ner min utdelningsportfölj. Äger endast en aktie nu, en trisslott i form av franska Eutelsat, enbart på spekulationen att den kommer att ingå i Europas försvars teknologi!
Den presterar inte exakt som de vanligare global Indexfonderna, Emerging, småbolag osv…här är för någon vecka sedan, Spiltan fonden är den rosa linjen.