Den nya(?) globalfonden från spiltan; Spiltan Globalfond Investmentbolag, kommentarer och synpunkter på den? Den svenska versionen har varit en favorit i min portfölj, och Jan har ständigt haft med den i sin och haft den högt på sin rating länge.
Borde inte denna bli ännu en favorit eller vad säger ni? Den hade dock en högre avgift på 0,50 %. Men en fond av globala investmentbolag som har som mål att slå index låter ju inte dumt.
Även om jag gillar konceptet så tycker jag att 0,5 % i avgift är väldigt mycket för en passiv fond med relativt få innehav. Det borde man kunna få billigare. Så det är inget jag har nappat på.
Hej
Fördelningen är passiv men investement bolag i portföljen är högaktiva. Kolla Spiltan inv har sopat index senaste 5 år. 0,5% avgift kan jämföras med aktivfond på 1,5% avgift. I spiltan global är det ca 300-400 bolag spridda hela världen. Det räcker gott och väll för bra risspridning globalt. Det får man välja själv vad man tycker. Flesta investement bolag har slagit index långsiktigt
Lycka till.
Mvh.jack
I korthet tycker jag att tanken är intressant men jag tror inte vi kommer att se samma sopning av mattan mot index som den svenska fonden. Jag är ändå försiktigt positiv.
Därför att Spiltan investement global är inte en indexfond. Den kommer att avvika i från global index både upp/ned. Frågan är bara vilken ger mer långsiktigt.. Varför gick Spiltan Global sämre än index för 2 år sedan och förra året? Svårt att följa global index om den är inte en global indexfond.. För att ha möjligheten slå index måste du avvika i från index.