Hej allihopa, har fått ögonen upp för spiltans globala investmentbolags fond. Då jag är väldigt nöjd med de svenska investmentbolagen så är jag sugen på att ge de globala investmentbolagen en chans. Ni som investerar i denna, hur stor procentuell fördelning är skäligt åt denna anser ni? 
Bör jämföras med en svensk indexfond, 10% är rimligt
Om man tror på den globala spiltan inv och vill betala 0.59% i avg kan man ha 100% i den. Den är nästan lika bra risk spridning som i LF Global indexnära. 
Hur kan man jämföra Spiltan global inv med en Sveriges indexfond?
Läste lite snabbt.
Skulle inte lägga något i den. Verkar inte vara lika klockren som den svenska då det inte är några investmentbolag som ligger i (vad jag känner till) högre klass än övriga företag i en global indexfond.
Kanske en mindre del för den “aktiva” portföljen räcker
Själv tycker jag inte att det är något fel på utländska investementbolag. Det som är fel 0.59% i avg + avg för underliggande investementbolag. Inte värt total avg 
Finns på savr för 0,43, inget som jag höjer ögonbrynen över
Inte så mycket billigare ändå.
Såg att den även hållt samma avkastning på 43% både över 1 år och 3 år. Sen är fonden nästan ny så det är för tidigt att dra några slutsatser. Investmentbolag brukar ju vara att föredra och de brukar oftast tuta på. Finns det någon analytisk förklaring till varför den inte gått som tåget denna?