Börjar så smått fundera på om de globala indexfonderna borde kompletteras med Spiltan global investmentbolag.
Jag börjar bli orolig över att de sju stora bolagen tar allt större plats i de globala indexportföljerna
Hur tänker ni andra inför 2025…
Jag har LYSA och jag sparar lite i LF i tjp.
Jag tänker att det är en bra nog båt att sitta still i.
Är inte spiltan global innehav som redan finns i en global indexportfölj bara att varje innehav är en större % av portföljen?
Det finns inte direkt belägg för att investmentbolag över tid skulle gå bättre än index. Dessutom innehåller även investmentbolag väl en del av de stora företagen, t ex har Warren Buffet ganska mycket Apple i portföljen.
Jo, så gör jag! Men har som Bas: Storebrand All C. index. (Inkl. även tillväxtm. Har oxå Evli Eme. Frontier, oxh Europa Index. Men totalt sex fonder, just för att sprida riskerna. Bara ca 1% Sverige, och det har ju lönat sig nu ett tag, då 1) OMXS stått och stampat ett tag nu. 2) SEK faller främst mot USD, men även mot EUR. Dubbel whammy!
Nja, är mer som ett komplement, det breddar mer än det koncentrerar, anser jag. Kör Spiltan Globala IB med 20% och har ändå Vanguard ALL World ETF (inkl tillväxtm.) som basen, med 70%.