Jags förstår bara inte relevansen med ”titta den där sektorn har gått bra, just den här tidsperioden”.
Ingen vet hur börsen ska gå i framtiden, nästa halvår kanske det är amerikanska förvarsaktier, eller sydkoreanska, som överpresterar. Eller så är det lyxsektorn som gör come back och försvarsaktier börjar underprestera.
Om man tror på en marknad (land, segment osv) så är det väl klokt att satsa på den. Jag tror att vi har 10 år av uppgång inom Försvars och säkerhetssegmentet, både Europa och USA, och kanske även andra länder (Israel, Turkiet, Japan). Om man är övetygad om att det kommer gå upp stort så är man väl klok om man satsar (en del). Så har jag gjort, och är som sagt nöjd med resultatet.
Tröttnade på mina globala indexfonder i slutet på februari och sålde av allt då dom gick riktigt dåligt, köpte försvarsaktier för rubbet, vilket jag inte ångrat, just nu ligger jag 79 procent upp i år.
Länsförsäkringar Global Index som jag hade det mesta i ligger 10 procent ner i år.
Dom jag har investerat i just nu är.
Rheinmetall AG (206 procent upp i år)
RENK GROUP AG (327 procent i år)
Hensoldt AG (166 procent upp i år)
SAAB B (91 procent upp i år)
Clavister Holding (138 procent upp i år)
Vågat? ja kanske, men samtidigt har ju Europa bestämt sig för att satsa enorma summor framöver på förvaret, 9000 miljarder verkar det bli och det händer inte över en natt så man behöver nog inte känna sig orolig dom närmsta åren iaf.