Billig europeisk aktieindexfond med vapenindustri

Är fullt medveten om att det är emot RT:s grundläggande råd men letar efter en billig aktiendexfond med inriktning Europa inklusive europeisk vapenindustri dvs vapenindustri ska inte vara exkluderat av ’hållbarhetsskäl’ eller ’etiska’ skäl.

Någon som har något förslag på sådan fond eller själv investerat?

Nordea Europa passiv

Billigt finns inte vad jag vet.
Stoppar lite pengar här:

Tack till er båda!

Varför inte en etf istället för svindyr fond?

Den exkluderar väl de flesta stora vapentillverkarna och är dyr (0,39%)?

Den har varken BAE, Rheinmetall, Airbus, Safran, Thales eller Rolls-Royce såvitt jag kan se. Visst, den har Saab och Kongsberg, men det blir knappt någon märkbar exponering.

Som TS fråga fast om du skall välja en Europa ETF som inkluderar vapenindustrin, vad finns det?

Kan du tänka dig att direktäga aktier? Inga fondavgifter.

och

Inte bara EU tyvärr

1 gillning

Ungefär det jag letade efter :smiley:

Jag har inte helt greppat ETF’er, men avgiften verkar hamna runt 1,5% om man följer Avanzas räkneexempel?

Jag tycker denna är bra, dock är det en ETF. Den finns på både Savr, Avanza och Nordnet och sorterar inte bort vapenaktier. (kring 0,13% avgift plus spread, växel och courtage):
https://app.savr.com/discover_stocks/upptack/etf_IE00BK5BQX27*EUR*XETR

Synd att han inte köpt Saab häromdagen då de gick ner 30% när det "går dåligt för vapenindustrin "
Hur kan man tycka att det är bra att tjäna pengar på detta? Se baksidan av din vinst som andra drabbas av.
Egoism av värsta sorten.

3 gillningar

Du vet inte vem du pratar med, du pådyvlar mig saker jag inte har sagt och du förstår inte varför jag säger det jag säger.

Hade hoppats kunna undvika politik men kriget i Ukraina, Trumps försvagande av Natos artikel fem, Trumps inverkan på kärnvapenparaplyet, förbud mot att använda amerikansktillverkade vapen och flygplan och allmänna budskap till Europa gör att Europa behöver en stark inhemsk vapenindustri.

Avskyr tanken på krig, men det gör bevisligen inte Putin.

Precis som Sverige hade under kalla kriget.

4 gillningar

Undrar även jag om samma sak. Några europeiska försvarsaktier som kan vara intressanta att direktäga förresten?

Vilka fonder på avanza kan vara intressanta här?