Tips på europeiska fonder?

Jag letar efter förslag på några typer av fonder

1. Europeiska försvarsföretag
  2. Europeiska indexfonder

Båda med så låg avgift som möjligt.

Har inte hittat någon bra för 1) alls.

För 2) har Dnb euro index 0.3% avgift på Avanza, finns det lägre?

På fråga 1 svarar jag Pass.

På fråga 2 så hänvisar jag till den här listan. Jag hittar 6st fonder med lägre avgift än den du har nu.

1 gillning

Kombinera i en indexfond istället, dvs en utan ESG-filter. Jag rekommenderar Amundi Stoxx Europe 600 ETF, ticket LYP6.

Billig, bred och stort kapital under förvaltning.

Finns för månadsspar på Nordnet. Annars går den att köpa hos Avanza, SAVR etc

Min idealiska fond hade varit index minus fossila bränslen och gambling. Men har inte hittat en sådan hittills iaf. Förut trodde jag det var för nischat men nu verkar ju saker skifta om långsamt men säkert.

Gambling är försvinnande liten del av index och fossila bränslen är precis som vapen livsviktigt för vårt land och kontinent, inte minst för försvarsmakten.

Vanguard european på Savr för 0.2 i avgift.

Jag gillar AMF Aktiefond, den har gått bra. Avgiften är 0.52, men avgiften är inte allt. Man behöver kolla på innehavet också, vilka länder har störst plats i fonden, vilka bolag är fondens största innehav osv. Vissa europeiska fonder har t.ex störst exponering mot Storbritannien, andra mot Frankrike/Tyskland/Nederländerna. Så man får fundera på vad exakt man vill ha ut av fonden.

Jag har funderat på ishares stoxx europé 600 banks ucits etf, men är det någon som kan svara på om det bästa är att köpa den på ett ISK?