Hur placerar jag bäst i indexfonder (i EUR) i Paris och Frankfurt?

Hej,

Jag får min lön i EUR och vill därför investera utan att växla till SEK. Efter att ha läst i detta forum verkar det som att de flesta här anser att indexfonder med låg avgift är bäst på lång sikt.

Är det således någon som har koll på vad som är motsvarigheten till exempelvis Avanza Zero, på börserna i Paris och Frankfurt? Och när jag ändå frågar: Dow Jones och NYSE (som kan köpas i EUR)?

Om ni också har en rekommendation på en plattform likt Avanza eller Nordnet som fungerar i Belgien (där jag bor) är jag mycket tacksam. Just nu lutar jag åt Keytrade.

Stort tack för svar!

Om du vill ha en global indexfond så borde dessa fungera bra, utan att behöva peta med enskilda regionsfonder. Avanza Zero är dock OMXS30 (svenskt index) - Är det en sådan du vill ha? Tänker om du menar Avanza Global?

Globala fonder inkluderande tillväxtmarknader

Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE)

iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (IUSQ)

Önskar du en ETF som följer samma index som Avanza Global så fungerar denna, då utan tillväxtmarknader.

Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF - Acc (LCUW)

2 gillningar

Stort tack @ramagon!

Jag vill gärna göra en mix av globala och regionala fonder (och kanske småbolag)? Så tack för att du förtydligade detta!

Ditt svar täcker ju fint den globala biten, men om det också finns tips på den regionala nivån (för Paris och Frankfurt) och alltså en fond som innehar typ top 30 på dessa börser, likt Avanza Zero, är det mycket intressant.

Finns många på båda börserna. Dock har väl Frankrike transaktionsskatt tror jag så Tyskland är att föredra.

Blackrock och Vanguard är bra på ETF:er, kolla deras sidor.

Degiro finns ju i hela Europa och erbjuder courtagefritt köp i en hel del ETFer, bla Vanguards all-world.

2 gillningar

Inga problem!

Ja, jag är rätt säker på att de fonderna jag skrev enbart följer stora och medelstora bolag.

Vanguard har en del fonder listade på Nordnet (för att ha lite enklare att söka) som du kan utgå ifrån, ett av de mer välkända bolagen inom indexförvaltning om man säger så. :slight_smile:

Vill du följa mer regionspecifika index så kan följande vara bra att kolla på

Frankrike - CAC 40
Tyskland - DAX
Norden - MSCI Nordic
Europa - MSCI Europe alt. STOXX 600
Globala småbolag - MSCI World Small Cap
Tillväxtmarknader - Emerging markets

2 gillningar

Stort tack till @ramagon och @Nicolas - ni har besparat mig timmar av research!

Vilket fantastiskt forum detta är.

3 gillningar