Tips på Global Indexfond om man inte bor i Sverige

Hej,

Om man inte har förmånen att bo i Sverige och kan köpa t ex LF Global eller LYSA vad finns det då för liknande fonder om man bor i ett EU land (helst en global indexfond som handlas i Euros)?
En av mina vänner bor på Malta och där försöker banken sälja på henne riktiga skämt till paketlösningar med höga avgifter. Blir så arg!
Det finns dock en plattform där man kan köpa en hel del fonder (dock finns ingen sökfunktion som på Avanza så man måste veta namnet på fonden man vill köpa).

Jag söker alltså tips på en stor bra global indexfond som handlas i Euro med låg avgift (eller en Avanza-liknade europeisk plattform man kan använda). Problemet där är Malta är litet och därför är konkurrensen och utbudet minimalt.
Tacksam för alla tips!

Mitt tips brukar vara att försöka kolla efter någon börshandlad fond (ETF) som är billig (under 0,4 %) och har MSCI World i namnet. Ett vanligt exempel brukar vara:

• iShares MSCI World
1 gillning

Hej, det går bra att använda svenska online banker och deras utbud. Dock kan du inte använda ISK konto som bosatt utomlands.

1 gillning

I Tyskland finns en hel del prisvärda indexfonds från “xtrackers” som tillhör DWS och därmed Deusche Bank. Kanske finns i andra länder med.

2 gillningar

väntar spänt på att vår maltes ser tråden

Vanguard Developed World: https://www.vanguardinvestments.se/portal/instl/se/en/product.html#/fundDetail/etf/portId=9675/assetCode=equity/?overview

Finns på Londonbörsen och tyska Xetra med flera.

2 gillningar