Köpa Länsförsäkringar Globala indexfond hos Handelsbanken?

Hej,
Min första fråga här i detta fantastiska forum.

Mina barn har pengar på överförmyndig-spärrade konton efter att deras pappa gått bort. I många år har jag försökt att sätta dessa pengar på något bättre än en bankkonto. Men det är krångligt.

Nu ska jag äntligen ta tag i det och få det gjort.

Pengarna sitter på konton i Handelsbanken och en flytt är krånglig. Har fått ok av överförmyndare att sätta dom i en fond och vill då sätta dom i en global indexfond och mitt förstaalternativ är Länsförsäkringar Global indexfond. Vet ni om den går att köpa via Handelsbanken eller har de någon annan global indexfond med lågavgift som ni kännare till? (Vill vara så tydlig som möjligt med banken angående vad jag vill att de gör, då jag känner att de snabbt säljer på dyrare fonder och massa ”rådgivning”.

1 gillning

Det tror jag inte, men Handelsbankens indexvariant borde fungera? Det är en förvaltningsavgift på 0,4%. Kanske inte det bästa, men helt okej. Eventuellt bör du lägga på Sverige och emerging markets också.

1 gillning

Visst finns LF global indexnära :slight_smile:

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondlistor/fondtorget-fondlista

När du är inne på fondtorget så kan du söka på olika fondbolag. Välj Länsförsäkringar Fondförvaltning så dyker den upp där.

3 gillningar

Tack :pray: Så bra. Ska kolla upp detta.

2 gillningar

Ja, funderar på en Sverigefond och även en tillväxtfond, men har dålig koll på några som är bra med låg avgift. Några förslag?

Ja Handelsbanken har många fonder, men jag är väldigt osäker på vad deras Fondkonton faktiskt är för typ av underliggande konto. När jag själv köpt andra än deras egna fonder har det hamnat på ett fondkonto som ligger utanför mitt ISK-konto.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/manadsspara

Deras sida bekräftar att fondkonto är separerat från deras ISK-konton. Dubbelkolla med banken att det är ett ISK-konto du gör investeringen på. Du vill inte ha det på ett annat slags konto, då de skiljer sig mycket åt skattemässigt.

Går det inte köpa den fonden du vill på ett ISK-konto, är Handelsbanken globala indexfond mycket bra. Den heter ”Handelsbanken Global Index Criteria (A1 SEK)”.

Kolla upp:

• Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
    En bred och billig indexfond för tillväxtmarknader.
  • SEB Sverige index
    Mycket bred svensk indexfond. Likvärdig Plus allabolag som rekommenderar varmt på forumet.

Tack.
Ska se om ett ISK är ok för ett överförmyndigspärrat konto. Är ju helt klart bäst i såfall

Tack. Ska kolla upp dessa.