Jag ska investera en del av mina pengar, inklusive mitt pansionssparande (-90 talist) i handelsbankens fonder. Detta är som en del av våran deal för att få en förmåneling bolånränta. Jag läste lite runt på forumet bl.a Jans förslag och det gick jag för det mesa på. (då jag är en av de sk. “lata människor”) Mitt förslag var:
Min bankrådgivar föreslår att jag bör investera i Handelsbanken Global Index då “Handelsbanken Global index har den gått upp 284% på 10 år jmf med Global index nära LF som gått upp 235%. De andra fonderna har gått upp ungefär lika mycket.” Avgiften på denna ligger på 0,44%. Hur förhåller ni er till en sådan jämförelse?
Försökte hitta en kalkylator på om man jämför den faktiska avkastningen om man tex antar 1000kr investering/ månad i 20 år och jämför dessa men hittar ingen sådan online. försökte denna men det finns ingen funktion där jag kan använda faktiska avkastningen given i detta exempel.
Hur skulle ni evaluera såna fonder? Jag tänker mer att man gör det svårare för sig själv då måste Handelsbankens fond signifikant ha en högre avkastning bara för att ens kunna snacka om samma vinst långsiktit och det verkar ologiskt för mig? Svårt att presentera detta för en professionel rådgivare dock som kommer säkert kunna vrida och vända på allt jag säger.
Länsförsäkringar Global Indexnära startades 11/06/2013 så den har inte haft tio år av utveckling, så att jämföra den med en fond som haft ett extra år av utveckling är inte rättvist.
För det första vill jag skicka med till dig att du måste säkerställa att dina fonder köps via ett ISK-konto och ingen annan kontotyp. Det är viktigare än vilken av de två globalfonderna du frågar om.
För det andra skiljer sig de två fonderna åt, i det att den från LF investerar inte på tillväxtmarknader och har mindre exkluderingar av bolag de investerar i.HBs fond har nyligen bytt från ett ”hela marknaden”-index till ett nytt utifrån ESG-direktiv. Väljer du HBs fond behöver du alltså inte de 15% du visar för LFs Tillväxtmarknad. De är en del av HBs fond.
Den största skillnaden mellan fonderna är vilka bolag de inte investerar i. Där har HB större andel som är på deras svarta lista, helt i enlighet med det index den fonden följer. Det indexet är ekonomiska för att säga ”vi väljer bort bolag som motverkar målen från klimattoppmötet i Paris”.
Det jag med säkerhet vet är att HBs fond kan du köpa via ett ISK-kontot.
Summering:
Be dem bekräfta att de fonder du väljer ligger på ett ISK
Väljer du fonderna från Länsförsäkringar kan du behålla ditt förslag som det är
Väljer du Handelsbanken Global Index Criteria, skall du lägga 75% på den och inte köpa någon av fonderna från Länsförsäkringar
I den här fallet vill rådgivaren sälja en dyrare fond till dig. Historisk avkastning har knappast något med framtiden att göra. Det vet säkert din rådgivare om ,men han han har rek från arbetsgivaren övertala dig till egna dyrare fonder. Själv hade jag öppnat Isk hos Handelsbanken och startat månadssparande i 100% LF Global indexnära . Sedan kan du undvika alla sådana bankrådgivare som jobbar åt banken. Ännu bättre välja Avanza eller Nordnet.
Jag har mestadels av mina sparpengar på Lysa och Avanza Auto 6 dock så som en del av min obligation i samband med bostadslånet sa jag att jag skulle börja investera hos dem. Detta betyder inte att jag kommer investera allt där men jag tänker att trorts att det kanske handlar om 1000kr/mån så vore det dumt att inte göra ett genomtänkt beslut.
Fråga din bankman om den kan garantera att historisk avkastning är samma som att den kommer fortsätta leverera bättre? Om den inte gör det så kan de ju betala tillbaka mellanskillnaden… Den är även dubbelt så dyr.
Skulle gissa att bankmannen inte är så intresserad då.
Kan man öppna ISK konto till sin arbetsspansionsspar pengar? Jag tycker överlag allt inom pansionssparande är riktigt svårt, även efter jag har lyssnat mer än 1 gång på de episoderna som handlar om pansionssparande.
Din tjänstepension kontrolleras av din arbetsgivare. Den väljer var dina pengar landar, väljer den bra kan du välja 100% själv från ett stort utbud av fonder utan extra avgifter. Har den valt dåligt är du mer låst vad du kan välja och skall betala extra avgifter ovanpå vad fonderna i sig kostar.
Kolla med din arbetsgivare eller ditt fackförbund (om du har kollektivavtal) helt enkelt.