Husdrömmen klar-rädslan kvar

Haha som den indexkramaren jag är så satt o svettades när jag läste igenom din text men glad för att slutresultatet blev bra!

Du har mer nerver än mig kan jag lugnt säga iallafall :smiley: !
Att hålla kvar pengarna på börsen vid en krash om man sitter på breda fonder är jobbigt nog jag hade nog aldrig klarat o sitta på två företag under en krasch :smiley:

Jag själv minns den dagen jag sjölv cashade min bostad för lite över miljonen som jag gnetat ihop under ett par år på sparkonto kommer ihåg att det känndes som om pengarna “försvann” när jag köpte bostaden har du haft samma känsla?

När jag hade en miljon på banken så kände jag mig jäkligt rik när jag sedan hade miljonen i en bostad o typ 3 månadslöner på kontot så könde man sig “fattig” igen dock väldigt glad över mitt val men en lustig känsla bara :slight_smile:

3 gillningar

Har du sålt SSAB nu? :slight_smile:

1 gillning

Sålde idag på 72! :grin:

1 gillning

Fördelade dock pengarna från SSAB till nya poster i Telia, HM och Volvocar.

Tror SSAB kan dippa ner under 58 igen och någonstans där trycker jag på köpknappen igen!

2 gillningar

Bra jobbat! Inspirerande och höra hur du jobbat med dina investeringar.
Helt rätt att våga här i livet.:+1:t2:

1 gillning

Ah, ja, jag tror också att de dippar snart, men håller ändå kvar än så länge! Var ju inte så bestämd som du och sålde förra gången de låg över 65 heller.

Ja om man följer Text-tvs rapportering så finns risken.

Min kärlekshistoria med SSAB fortsätter…

Augusti 2024 sålde jag av en del av mitt innehav och köpte ny bil till frugan (Toyota Rav4). Därefter fortsatte jag att investera lite då och då i SSAB och Volvo cars. Tradade en hel del i H&M där det gick rätt lätt att förutse åt vilket håll kursen skulle (köp under 160 sälj över 180).

Efter en del tradeande på våren 2025 plockade jag ut 100.000 och åkte på lyxsemester med familjen på 5-stjärnigt all inclusive på Rhodos. Unnade mig själv en ny Toyota C-HR efter tokrusningen från 17-36:- i Volvo cars. Kommer aldrig äga Volvo Cars igen.

Men! Nu är jag där igen, med SSAB som enda aktie! Har idag 22.160 SSAB B med ett gav på 54. Månadssparar i SSAB med ca 12.000 i månaden tills kursen passerar 80.

Det enda jag stressar med nu är en ny lyxresa nästa år, ommålning av huset 2027 och ny värmepanna 2028. Men av erfarenhet vet jag att SSAB inte kommer göra mig besviken…

Hur går det med den där stressen egentligen?

Hur mycket ny-spar är det mellan varje uppdatering? Hade du kunnat spara/investera i något lite mindre riskabelt (än några få enskilda aktier) och ändå få ihop till en resa, ommålning och värmepump? Men med lite hälsosammare stressnivå?

Jag tänker att om du går runt oh stressar så har du hög risk. Det betyder inte att det är fel val du gör. Bara att risken får dig att må dåligt, oavsett vad det givit dig i form av kapital historiskt.

Vill du må bättre så skulle jag nog dra ner på risken i sparandet.

Egentligen är det ingen stress alls, det var skrivet med glimten i ögat. Jag har rätt lång framförhållning och är väldigt stressfri nu jämfört med corona-åren. Det jag behöver pengar till täcks upp av utdelningar och månadssparande.

Skulle det sen vara så att luften går ur SSAB så är det inga problem att ta ett lån för att finansiera det som är planerat. Huset är inte belånat alls idag så det är inga problem.

Min första målkurs för SSAB är 95:-. Tills den kursen nås har vi en “stridskassa” att ta av. Nästa målkurs ligger över 150:- men den kursen har jag till pensionen om 10 år att vänta in. :sweat_smile:

Månadssparar ca 10-12.000 i månaden i SSAB tills kursen passerat 70. Jag har följt SSAB i drygt 15 år och för mig är det den tryggaste investeringen som finns. Det är ett företag som verkligen har framtiden framför sig. Det får bära eller brista och skulle jag förlora allt skulle det inte göra mig så mycket då jag har tjänat så mkt på SSAB redan. Nu lär ju inte ssab konkursa men jag är ändå ok med risken. :blush:

Jaha SSAB har gått upp fortare än jag planerat för. Jag har dock reviderat min högsta kurs för månadsköp från 70 till 80:-. Det innebär att jag köper aktier för så stor del av lönen vi har råd med upp till kursen passerar 80. Första säljpunkt för mig nu är 97. Säljer då ca 20%, ytterligare 20% säljer jag när kursen passerat 125:-. Därefter 30% över 150:-. Resten, 30% får ligga långt.

Om H&M ligger under 180 köper jag in mig där och ligger kvar tills Persson köper ut H&M från börsen. :grin: