SBB- återhämtning eller sälja och investera i annat bolag

Hej alla!
I min lekhink så har jag ett innehav i aktien SBB, i dagsläget har jag gått 75% minus sedan köp.

Jag funderar på att sälja och investera i bolag som jag tror mer på, men drar mig lite för de då förlusten blir ett faktum.

Tror ni att SBB kommer att återhämta sig inom de närmaste åren? Eller är de bättre att ta igen förlusten via positiv avkastning av ett annat bolag?

Förlusten är där vare sig du har realiserat den eller ej.

Om du inte ägde SBB idag, skulle du köpa då, eller välja att placera pengarna på annat sätt? Där har du svaret.

(Om det var mina pengar hade jag tagit dem och sprungit…)

5 gillningar

Jag sålde mina tillslut, efter en del ågren. Också -75%.
Jag har INTE ångrat det.

(Jag hade dock mina på aktie- och fondkonto, och sålde samma år andra som gått med vinst så tröstar mig med att jag får dra av förlusten.)

Det pratas alltid om långsiktighet. Men så fort ett bolag har några dåliga kvartal skriker de flesta att man ska sälja.

Behåll dina SBB, om du ändå varit med ner på resan kan du vänta på uppgången. Eller behöver du pengar just nu idag? Isf sälj.

1 gillning

Efter några dylika misstag för länge sedan lärde jag mig att om en aktie rasar mer än 20-25% så är det bara att sälja av och slicka såren för antingen har jag timingen helt fel eller har jag missat något fundamentalt. Meningslöst att hoppas på ett mirakel. Bättre att sälja av och lära av misstaget.

Ja det är en bra lärdom, att ha en regel som säger när man bör sälja ett innehav vid nedgång. Har det gått ner 50-70% är det för sent enligt mig. Då kan man lika gärna vänta. Speciellt i detta fallet när det just nu handlar mkt om ränteläget och ljusningen finns i närtid.

Jag har sålt aktier som fortfarande har något värde. Ibland har man till och med missat att få något så då har det blivit konkurs.

Jag vill slänga in tankevinkeln att det beror på hur mycket du köpte för. Jag anser att det är skillnad om 10k blivit 2,5k eller om 200k blivit 50k.

I första fallet kan det ju vara lite kul att hålla och se om de reder ut det. I fall två håller jag med om att man ska slicka såren, kränga iväg skräpet och köpa nå’t vettigt (som en indexfond) istället.

7 gillningar

Hur såg analysen ut när du köpte SBB ?
Vad skiljer sig mellan analysen du gjorde då och analysen du har gjort nu på de bolag du tänker investera i istället ?

1 gillning

När bolaget sattes på börsen låg dess ränta på lånen på kanske 3-4 procent. Nu bör de ligga på 9-10 procent. Detta sätter ett stort tryck på lönsamheten.

Många företag köptes till ett för högt pris, eftersom lönsamheten har dalat betänkligt i många av företagen.

VD har sparksts eftersom han inte har styrelsens företroende.

Som lök på laxen var konglomerat och serieförvärvare populära på börsen vid introduktionen. Nu är det tvärtom.

Med andra ord. Med facit i hand ser analysen helt annorlunda ut.

Ja, affärsiden fungerade bra i lågräntemiljö.
Säljsignal för SBB-spekulanter borde därför ha varit första räntehöjningen från centralbankerna.

Jag skulle ha sålt och satsat på något annat istället. Köp en indexfond istället välj någon av dessa Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S.

Ser att det fortfarande är över 170 000 ägare på Avanza. Herregud!

Mitt råd är att sälja och ta lärdom av det.

Det här tankesättet gillar jag. Med tillägget rasar mer än… och det inte är en bransch- eller börsövergripande nedgång.

Dvs en enskild aktie rasar mycket, överväg att sälja. Troligen vet marknaden mer än jag och jag har missat något i analysen.

1 gillning

Tror du pratar om något annat företag än det tråden handlar om.

Du har rätt, jag tänkte på Stirskogen. Men stryker man näst sista stycket stämmer allt ändå. …

Tack för så många intressanta åsikter och tankar om min fundering! Jag ska fundera vidare på mitt val men känns skönt att få ta del av er kunskap☺️

Vad kommer hända med sbb? Säg att dom förlorar målet kring obligationerna, säg att sbb går i konkurs. Vad händer med deras dotterbolag? Sveafastigheter tex som idag har fastigheter som tidigare låg i sbb:s portfölj (39 miljarder). Går alla bolag omkull om mamman gör det? Kan sveafastigheter bli tvungen att sälja av sina tillgångar om mamman går i konkurs?

De börjar antagligen med att försöka sälja av dotterbolagen.

Vad anser panelen numera om konkurskandidaten och småspararfavoriten SBB? Aktiekursen trendar ganska stadigt uppåt på senare tid, och räntorna är ju på väg ner.