Efter några dylika misstag för länge sedan lärde jag mig att om en aktie rasar mer än 20-25% så är det bara att sälja av och slicka såren för antingen har jag timingen helt fel eller har jag missat något fundamentalt. Meningslöst att hoppas på ett mirakel. Bättre att sälja av och lära av misstaget.
Ja det är en bra lärdom, att ha en regel som säger när man bör sälja ett innehav vid nedgång. Har det gått ner 50-70% är det för sent enligt mig. Då kan man lika gärna vänta. Speciellt i detta fallet när det just nu handlar mkt om ränteläget och ljusningen finns i närtid.
Jag vill slänga in tankevinkeln att det beror på hur mycket du köpte för. Jag anser att det är skillnad om 10k blivit 2,5k eller om 200k blivit 50k.
I första fallet kan det ju vara lite kul att hålla och se om de reder ut det. I fall två håller jag med om att man ska slicka såren, kränga iväg skräpet och köpa nå’t vettigt (som en indexfond) istället.
Hur såg analysen ut när du köpte SBB ?
Vad skiljer sig mellan analysen du gjorde då och analysen du har gjort nu på de bolag du tänker investera i istället ?
När bolaget sattes på börsen låg dess ränta på lånen på kanske 3-4 procent. Nu bör de ligga på 9-10 procent. Detta sätter ett stort tryck på lönsamheten.
Många företag köptes till ett för högt pris, eftersom lönsamheten har dalat betänkligt i många av företagen.
VD har sparksts eftersom han inte har styrelsens företroende.
Som lök på laxen var konglomerat och serieförvärvare populära på börsen vid introduktionen. Nu är det tvärtom.
Med andra ord. Med facit i hand ser analysen helt annorlunda ut.
Jag skulle ha sålt och satsat på något annat istället. Köp en indexfond istället välj någon av dessa Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S.
Vad kommer hända med sbb? Säg att dom förlorar målet kring obligationerna, säg att sbb går i konkurs. Vad händer med deras dotterbolag? Sveafastigheter tex som idag har fastigheter som tidigare låg i sbb:s portfölj (39 miljarder). Går alla bolag omkull om mamman gör det? Kan sveafastigheter bli tvungen att sälja av sina tillgångar om mamman går i konkurs?
Vad anser panelen numera om konkurskandidaten och småspararfavoriten SBB? Aktiekursen trendar ganska stadigt uppåt på senare tid, och räntorna är ju på väg ner.