Jag har förlorat väldig mycket på fastighet, typ -80%. Funderar på att sälja, men det kanske är osmart? Jag behöver inte pengarna innan 2045.
Hur hade ni gjort?
Om du inte behöver pengarna innan 2045, varför sälja aktierna/fonderna i svackan när de är värda som minst?
En bra fråga och jag skulle personligen inte sälja med den utgångspunkten, men är inte tillräckligt insatt i fastighetsaktier för att göra en rättvis analys.
Hur många bolag har du aktier i?
Om 20 år så spelar makro mindre roll. Jag tror starkt att fastighetssektorn kommer återhämta sig ganska snabbt bara räntorna stannar. Jag köper fastighetsaktier nu när dom rasar.
Hade inte sålt nu.
Nu ska man börja köpa fastigheter, långsamt och försiktigt. Speciellt om man inte tror på bankkollaps.
Känns tveksamt om botten i SBB B kommer hålla. Finns stora incitament för fortsatt nedgång med typ 20% av aktierna blankade.
Ny emissionen känns lite osäker med tråkiga uttalanden från några av de större aktieägarna och utan uppbackning av banker men tycker ändå dom borde få ihop det till slut, vore väldigt kasst annars.
Det finaste med SBB är Iljan själv. Tycker alltid han imponerar och ger ett väldigt bra intryck i varje intervju. Sån jäkla bra koll på sina siffror.
Castellum borde kunna bli stökigt och intressant, samtidigt som det känns lite tryggt att ta rygg på Akelius men SBB är ändå min favorit enbart tack vare Iljan och de expansiva planerna ute i Europa som det viskas lite om.
Köper man idag hade jag räknat med en exit om minst 4 år.
Ursäkta off-topic, men hoppade till när jag såg detta. Är bekant med en bekant till Iljan, och utifrån det jag hört den vägen, det jag läst om honom, och det jag sett av honom skulle jag aldrig investera i ngt som han driver (förutom för att blanka eller liknande)… Detta meddelande är naturligtvis bara att betrakta som ryktesspridning, men slående hur olika uppfattning man kan ha om publika personer. Man ska nog vara lika försiktig med att investera i enskilda personer som i enskilda företag. Glöm inte Refat.
Mvh
F
Se med fördel Ekonomibyrån på SVT som behandlar ämnet i det senaste avsnittet. På kort sikt, NEJ. På 40 års sikt, JA. Som med många investeringar these days, men särskilt just fastigheter.
Tycker du har rätt i sak.
Men jag tycker att skillnaden mellan SBB och många andra fastighetsbolag är just Ilja. Högst personlig uppfattning och jag håller med om att det måste finnas fler aspekter än det som upplevs som bra bolagsledning för att göra en investering.
Känner inte Ilja eller har någon insider information om hur han är privat, skulle kunna vara våldtäktsman eller något annat hemskt. Syftar enbart på det som jag har sett av honom offentligt.
Exempelvis att dyka upp hos Di på intervju under senaste rapportdagen efter alla negativa skriverier som har varit. Gubben har skin på näsan och kan sin siffror. Det gillar jag.
Kan Iljan sina siffror?
Jadu, han vill att SBB ska sälja nya D-aktier för 2.6 miljarder totalt.
Priset som SBB ska sälja för är 16 kr per aktie.
Idag kunde Du köpa samma aktie på börsen för under 10 kr.
Förresten vilken botten i kronor menar Du att SBB har för sin B-aktie respektive D-aktie?
Verkar svårsålt för 16 kr när man kan köpa för 10 kr…
Håller helt med om det, men tänker att han måste få ihop emissionen. Blir ett rejält fiasko annars. Han kan väl inte ha varit så naiv att han genomförde det här utan att ha allt på plats med sina kumpaner?
Sorry för att vara krass men är det inte Du som är naiv?
Om det hade funnits garanter för hela eller större delen av denna (o)möjliga emission tror Du inte att det hade basunerats ut?
Du kanske har rätt, det får visa sig.
D-aktien stod högre än 16kr när emissionen annonserades. Men sjönk rätt snabbt till strax under 16. Sen har den fortsatt neråt.
Nu får de nog planera om emissionen. Kan inte vara många som vill köpa på 16 om kursen ligger långt under.
Ajaj:
En ödmjuk upplevelse. ![]()
Det visade sig snabbt!
Att jag hade rätt…
Vågar Du köpa på dig SBB b nu?
Kostar under 6 kr eller tror du inte längre på bolaget?
Köpte faktiskt precis innan stängning idag. De får ligga och vila tryggt tills det blir trendigt med fastighetsbolag igen. Det kommer nog ta några år. Vi får hoppas att ledningen lär sig sin läxa ordentligt av den här tiden som har varit och att man går in i en mer neutral period tills bolaget har hittat sin plats i den här nya räntemiljön.
Det finns fina underliggande tillgångar oavsett hur mycket det stormar och blåser just nu.
SBB inne på 5 kronors intervallet. Blir det konkurs snart?
300.000 småsparare matar kapital till toppen.
Blir intressant och se hur de ska klara ny upplåning.
Hur då menar du?