Svea Fastigheter börsintroduceras | Vad tänker vi?

Vad tycker Ni? Är själv rätt skeptisk mot dem eftersom de har varit en del av SBB

Jag hoppade på tåget. Är tämligen dåligt påläst men är sugen på lite spänning. :slight_smile:

Jag bor i en hyreslägenhet som ägs av Sveafastigheter. Den ägdes innan av Riksbyggen.

Jag tycker DI:s analys är rätt, det är en förtäckt emission som spär ut värdet för småspararna i SBB. De “behöver betala en gång till för att få behålla något de redan har”.

Syftet med upplägget är att skjuta till pengar till SBB och minska deras skuldsättning.

Andra krisande fastighetsbolag, som OP, har behövt sälja av sitt bestånd. För SBB så har de istället knoppat av Sveafastigheter och börsintroducerar dem, en variant på att sälja av.

Jag tycker det preliminära teckningspriset låter bra, men jag är orolig över deras pågående byggprojekt, skuldsättningen, och SBB som majoritetsägare.

Samtidigt så vet jag i min roll som deras hyresgäst att de har köpt fina fastigheter och dragit upp hyrorna med 5,5% i år. Så på så sätt talar det för köp.

Vi hade det uppe på veckans FikaTillsammans på Patreon och ingen av oss var väl överförtjust. Kan vara en bra exponering på sikt, men det är ingen teckna-sälj då man inte får något superrabatt. Det är ju ett sätt för SBB att sänka skulderna på sin balansräkning.

Vill man ha exponering mot fastighetsmarknaden hade jag nog snarare rekommenderat en indexfond med den exponeringen. Typ. t.ex. PLUS-fondernas fastighetsfond.

3 gillningar

Hur menar du att det inte är en “superrabatt”? Jag ser att andra analytiker hänvisar till samma svar, men jag räknar fram rabatten till 41-49%, dessutom verkar bolaget ha skruvat ned värdena ca 15-18% enl senaste delårsrapporten. Vad klassas i sådana fall som “superrabatt”? Har jag räknat fram rabatten fel?

1 gillning

Du menar att köper man aktier för 100 000 så får man aktier som innehåller fastighetsvärden för närmare 200 000 kr? Ursäkta mig, men det låter för bra för att vara sant.

När jag tittar på emissionserbjudantet hittar jag inte en enda bank som har tecknat aktien till sina fonder. Inte en enda!

Visst, det kan gå bra. För mig är risknivån dock alldeles för hög.

1 gillning

Nja, inte riktigt så vad jag förstår. Den beräkningen förutsätter att bolaget är helt obelånat vilket inte Sveafastigheter är. Svea har en belåningsgrad på 43% och om man köper bolaget till en substansrabatt på 41-49% köper man bolaget med en fastighetsrabatt på 23-28% beroende på om teckningskursen hamnar längst ned eller överst i intervallet. Med fastighetsrabatt menar jag alltså vilken rabatt man köper fastigheterna till implicit, dvs det du skrev om.

Jag vill inte gå i sifferpolimik med dig. Jag noterar bara att det dräller av analytiker i Sverige idag, storbanker. Affärsvärlden, DI, mm mm. Vad jag kan se är ingen intresserad av Sveafastigheter.

Några av dem kan säkert räkna fel, men alla?

Vid en extremt ytlig genomgång från min sida, tror jag dock att något större fall nedåt är osannolikt, men uppsidan?

Vi vet svaret relativt snart. Lycka till!

1 gillning

Jag håller med dig! Det är detta jag försöker förstå, varför man är så negativ till IPO:n. Jag tycker belåningsgraden ser bra ut. Finansieringen ser bra ut. Rabatten man köper fastigheterna till hyfsat bra ut. Leiv känns stabil och jag tror på vad han säger. Kritiken mot att SBB som huvudägare kan ställa till det är rimlig riskfaktor men annars ser jag inte det negativa alla analytiker ser. :slight_smile:

Ja,så är det nog. Hade någon annan än SBB varit aktör hade säkert någon eller några rekommenderat denna IPO. Nåväl. jag tillhör kanske denna skara.

Jag tecknar min del och övertecknar en del till, kommer behålla på ett par års sikt.
Sen får jag se om priset går upp eller ner, går de ner mot -10% köper jag nog lite mer tills jag dubblat, går de upp motsvarande säljer jag av överteckningen.

Angående bankers ägande får man nog se det som att i de allmänna inte gilla sbb läget är de nog svårt som bank att kliva in här. Samtidigt när jag ser vad skit pensionsbolagen stoppar pengar i så är jag mer trygg i min analys mer än vad banker m.m äger.