Min tanke är att med 7000kr köpa sbb, avanza plus fastigheter och ev Länsförsäkringar global indexfond.
Vad tror ni om detta? Hur hade ni fördelat det?
0/0/100 
Fler tecken
Får man fråga, av alla nästan 400 bolag på Stockholmsbörsen, varför just SBB? Varför inte äga hela Stockholmsbörsen med PLUS Allabolag Sverige Index?
Sen ingår den väl högst troligt i Avanza Fastighet redan.
Sen finns Plus Fastigheter om man vill ha en övervikt mot det men till lägre avgift.
Exakt, Avanzas Fastighetsfond känns helt värdelös jämfört med PLUS Fastigheter Sverige ![]()
- 2000 kr PLUS Allabolag Sverige Index
 - 5000 kr Länsförsäkringar Global Indexnära

Så hade jag modifierat din portfölj @Mikael_Nicarson  ![]()
Fel av mig, det skulle vara plus fastigheter, Inte avanza.
Anledningen till just sbb är dels att jag följt Ilja ett tag och tycker om hans sätt att arbeta. Men också som utdelningsaktie.
Varför tror ni så mycket på plus alla bolag? Undrar pga den är ny för mig.
Helt enkelt för att den fonden investerar i ALLA bolag på hela stockholmsbörsen. Det är svårt att veta vilket bolag som kommer gå bra och vilket som kommer gå dåligt, därför brukar det rekommenderas att äga hela marknaden istället.
Ursäkta okunnigheten ,men vad är SBB?
Trodde först det var en felskrivning för SPP.
Man kan tjäna massor eller förlora massor på SBB just nu. Finns en del frågetecken kring bolaget och en del starka blankare.
Aktiekursen rör sig som ett jojo nu.
Hade läst in mig ordentligt på bolaget, deras bokföring och vad andra säger om bolaget innan jag lagt en krona på SBB …
Tack för infon! En aktie alltså.
SBB får jag sådan där luftslottskänsla av. Hög belåning (21 x EBITA), hög värdering (EV/EBITDA 33) politisk risk (bla Dagostar idag) så den avstår jag från. För utdelningar så hade jag hellre satsar på något av de bolagen som redan delat ut i årtionden.
Om jag måste välja mellan just de två andra så blir det 10% Plus Fastigheter, 90% LF global 
Är det läge att sälja en ips på handelsbanken och köpa fonder på avanza nu?