Analys av en aktiekurva

Jag är verkligen nybörjare på aktier och köper väldigt sällan men har en liten portfölj som är min lekhink.

Ni som handlar med aktier ofta och har lite mer koll.

Har ni några bra tips på hur man kan tänka när en aktie ser ut såhär som SBBs gör nu? (Se nedan bild.)

Alltså kan man dra några vettiga slutsatser?

Jag vet att historien inte säger nåt, men finns ändå inte några slutsatser/analyser man kan göra?

Jag tittar på tre års sikt och konstaterar att kurvan bildar ett fint berg. :grimacing: Och nu är vi tillbaka i dalen.

Hur ofta stannar en aktie av den här sorten nere i “dalen” i flera år?

Ursäkta användningen av b-uttryck :stuck_out_tongue_closed_eyes:

(Ska tilläggas att jag var på Mount Everest toppen där när jag köpte den :rofl:)

Vad man kan säga är att bolaget befinner sig i en negativ trend.
Mer kan man inte säga.

Något måste förändras för att trenden ska byta riktning. Ny information från bolaget eller inflationen upphör och räntorna går ner etc. eller annan information som påverkar bolaget positivt. Till exempel att blankarna börjar köpa istället för att sälja.
Annars är risken att den stannar där eller fortsätter neråt.

Jag har också lite i SBB :person_facepalming::partying_face:

1 gillning

Det viktigaste är nog inte vilka slutsatser man kan tänkas dra om den enskilda aktiens framtida utveckling (ingen vet, lika många säljer som köper till marknadspriset just nu), utan slutsatser man kan dra av det underlag och den beslutsprocess man använde sig av för att göra investeringen.

Vad var det som gjorde att man gjorde just den här investeringen, fanns detta utfall med i kalkylen och vad var min plan kring hur jag skulle agera, och om inte hur justerar jag min investeringsprocess för att undvika samma sak igen, om jag finner detta obekvämt. Slutligen, med uppdaterad analys, skulle jag köpt idag till dagens pris? Om inte, varför behålla om det finns bättre kandidater.

I all välmening, inte tänkt att vara sarkastiskt eller vara trådkapning, utan bara ett förslag på vad man ska fokusera på här.

1 gillning

Det du eftersöker är väl egentligen Teknisk Analys, dvs kan man dra kortsiktiga slutsatser om framtiden baserat på tidigare kursrörelser (snarare än fundamenta). Det finns massor skrivet om det så det är bara att söka på nätet, men forskningen visar att det är rätt tveksamt hur bra TA verkligen fungerar.

Självklart finns det massa psykologi på börsen som gör att marknaden kan överreagera ibland och därför blir det rekyler efter en krasch, men det kan ju lika gärna vara så att företaget helt enkelt har blivit kasst och då kommer det inte nån rekyl bara för att det varit högt värderat tidigare.

Ericsson är väl ett klockrent exempel, där det aldrig blev nån rekyl:

2 gillningar

Tack! Det var nog det där svaret jag sökte!
Ska försöka läsa lite mer om Teknisk analys. Tycker helt klart att det är intressant även om det säkerligen kan ifrågasättas.

Det psykologiska spelar ju stor roll här.

Ericsson var ju en bra kurva att kika på. Den hostade liksom aldrig igång.:thinking:

På temat då så föreslås följande gissningslek: Vilka eller vilket företag hade bara en svacka efter rejäl uppgång.

4 gillningar