Köptips på aktier, som gått ner mycket?

Jag är en sällananvändare av detta forum, men gillar det, läste på och lyssnade på podarna lite och nu kör med LF Index fonder i huvudsak. Är i huvudsak en passiv sparare numera.

En liten lekhink har jag och lite likvider att stoppa in.

Nån som har nå spontana köptips på aktier gått ner mycket nu?

Så klart gambling, jag tänker nå stabila företag som gissningsvis är undervärderade.

1 gillning

Kika på SBB eller Intrum, dom ser billiga ut nu och är stabila bolag.

1 gillning

SBB är en småspararfavorit och har lyckats med konststycket att gå ner 59% i år :open_mouth:

Storskogen är en rikatillsammansfavorit och har lyckats med konststycket att gå ner 73% i år :open_mouth:

Efter denna nedgång kan det väl bara gå uppåt nu :wink:

5 gillningar

Jag har lagt lite långsiktiga lekpengar på Storskogen, VNV och VEF.

2 gillningar

Kanske inte bästa tipset att köpa mycket amerikanskt nu när dollarn är dyr men Paypal tycker jag är ganska billiga om man vill tro på dem ett par år framöver.

2 gillningar

Har själv köpt en stor position i nokian renkaat och bank of America, sen forsatt fylla på i sbb som snart står för 15% av portföljen.

1 gillning

Mycket bra tips i tråden. Jag kanske är lite tråkig men Volvo och Elux har galet låg värdering nu relativt kassaflödet. Stor chans till fler extrautdelningar och återköp. Lycka till :crossed_fingers:

1 gillning

SBB är ett bra tips utdelning varje månad annars är väl Avanza global fond och LF global index bra och Sverige index

Jag skulle absolut inte köpa Volvo nu.

Detta årtiondet kommer att omdefiniera bilbranschen. Alla kommer inte klara övergången från förbränningsmotorer till elmotorer.

Det är omöjligt att säga om volvo kommer vara en av dom som går triumferande ur det hela.

Så som spekulation kan det vara en fantastisk aktie om allt går vägen, men om man letar utdelare och vill ha stabilitet så är volvo i stort sett en start up i dagsläget.

1 gillning

Volvo är en stor global spelare på lastbilar entreprenadmaskiner, så dom är allt annat än en start up.

2 gillningar

Vilken Volvo pratar du om?
Om du endast säger Volvo tolkar jag det som Volvo lastvagnar och inte Volvo Cars.

Volvo är långt fram med sina el-lastbilar och kan vara värt att satsa på. De har dessutom bra marknadsandel bland vanliga lastbilar och säljer redan över hela världen

3 gillningar

Volvo är ledande inom lastbilar och har även en modell snart ute med fossilfria metaller. Dessutom jobbar Volvo, Daimler Trucks och Shell på en ny standard för fossilfria lastbilar. Så sent som idag läste jag att Volvo fått en stor order på sina el-lastbilar.

2 gillningar

När det gäller Volvo Cars så är frågan hur marknaden kommer bedöma Polestar när den börsnoteras. Kan ge stor skjuts till Volvo Cars aktien eller sänka den då man inprisat ett bra pris på Polestar

1 gillning

elux gör ganska stora återköp, sen är över 7% av aktierna blankade, vilka också måste återköpas.

2 gillningar

Ja och med DA 6.5 %, PE 9 och duktig VD och styrelse (Wallenberg-sfären) känns det som ett redigt kap om man har en lång investeringshorisont.

1 gillning

Håller inte med över huvudtaget, Volvo och i stort sett alla legacytillverkare har extremt lite erfarenhet inom elektrifiering, utveckling av elfordon, specning av testutrustning samt att dom alla har miljardbelopp i skulder som är bundna till investeringar i förbränningsmotorer som dom inte kommer kunna betala av innan tekniken som sådan är helt irrelevant, samtidigt som alla lokaler och all utrustning dom har är designade för förbränningsmotorer samt att mestadels av personalen har blivit anställd pga deras kompetens inom förbränningsmotorer.

Sen finns väl ett case att göra för volvo trucks som ligger bra till i utvecklingen av ellastbilar, men det är fortfarande inte tydligt att dom kommer vara dom som överlever årtiondet.

Nu tycker jag visserligen att elektrifiering är ett ganska meningslöst buzz word, men nog har elektrifieringen av bilar pågått i minst 30 år, av just legacytilverkare, så ställer mig tveksam till påståendet :smiley:

@Yztla, hej, i och med att jan har stora moderatorhammaren framme idag så svarar jag lite diskret här, då detta är off topic :smiley: . I princip all teknik har senaste 100 (?) åren varit elektrifiering, men nu plötsligt anävnder man ordet som om det vore något nyttt och revolutionerande. Mitt intryck.

1 gillning

På vilket sätt är det ett meningslöst buzzword?

Det är helt ok, Men Volvo tillverkar lastbilar och Anläggningsmaskiner. Där ser det lite annorlunda ut mot bilbranschen, jag trodde du blandade ihop Volvo cars och Volvo.

Vi är nog tillbaka på bensin och diesel motor igen om 5-10år när dem kommit på att elfordon inte är miljövänliga och subventionerade längre så dem blir dyrare i inköp och användning än förbränningsmotorer.

sen att tillägga att jag inte äger varken Volvo eller nån annan fordons tillverkare.